وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی
وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی

معرفی پراستنادترین پژوهشگران جهان 2015-2016

معرفی پراستنادترین پژوهشگران جهان
معرفی پراستنادترین پژوهشگران جهان 2015-2016

براساس نتیجه آخرین رتبه بندی یک پایگاه استنادی علوم جهانی 5 دانشمند ایرانی در بین پراستنادترین‌ دانشمندان قرار گرفتند.


وی با بیان اینکه معیار انتخاب پژوهشگران،‌ رتبه بندی در میان یک درصد مقالات پراستناد است، اظهار داشت: تامسون رویترز هر سال پراستنادترین پژوهشگران جهان را که نشان‌دهنده بعضی از پرنفوذترین مغزهای علمی جهان است، معرفی می‌کند. با محاسبات زیرنظام طلایه‌داران علم (ESI) در حدود سه هزار و 126 پژوهشگر این موفقیت را کسب کردند.


مهراد با بیان اینکه در میان سه هزار و 126 پژوهشگر پراستناد جهان از جمهوری اسلامی ایران پنج پژوهشگر پراستناد معرفی شده است، گفت: داوود دومیری گنجی در رشته مهندسی از دانشگاه فنی بابل، مجید اسحاقی گرجی در رشته ریاضیات از دانشگاه سمنان، مهدی دهقان در رشته مهندسی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهراورنگ قائدی در رشته مهندسی از دانشگاه یاسوج و سعید عباس‌بندی در رشته ریاضیات از دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی به عنوان پژوهشگران پراستناد ایرانی انتخاب شده‌اند.


وی افزود: در سال 2014 میلادی تعداد پژوهشگران پراستناد ایران 10 نفر بود. این در حالی است که ایران در سال 2014 میلادی در تامسون رویترز، 31 هزار و 550 مدرک ثبت و نمایه‌سازی کرده است. آمار سال 2015 میلادی در حال تکمیل شدن است و لذا نمی‌توان به آمار فعلی که نزدیک به 30 هزار مدرک است، استناد کرد.


رئیس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز گفت: تعداد پژوهشگران پراستناد ترکیه 13 نفر اعلام شده است. در این میان وابستگی سازمانی تعداد چهار نفر از پژوهشگران پراستناد ترکیه در وهله اول عربستان سعودی و در مرحله دوم، ترکیه معرفی شده است. در ضمن، یکی از پژوهشگران پراستناد این کشور نیز دومین وابستگی سازمانی خود را کشور رومانی اعلام کرده است. به استثنای چهار پژوهشگر پراستناد در رشته علوم کشاورزی، 9 نفر باقیمانده عموماً مقالات خود را در حوزه‌های مهندسی و ریاضیات منتشر کرده‌اند.


وی افزود: تعداد پژوهشگران پراستناد ترکیه در سال 2014 میلادی، 10 نفر بود که در سال 2015 میلادی به 13 نفر افزایش یافته است. در سال 2015 نیز عربستان سعودی مانند سال قبل برای ارتقای رتبه دانشگاه‌های خود، از روشی غیرعلمی استفاده کرده است. فهرست پژوهشگران پراستناد در ESI نشان می‌دهد که وابستگی سازمانی ثانویه (نشانه دوم)، پژوهشگرانی که نام خود را منتسب به عربستان سعودی کرده‌اند، متعلق به سایر دانشگاه‌های جهان هستند.


مهراد گفت: همچنین وابستگی سازمانی اولیه تعداد زیادی از این پژوهشگران به سایر دانشگاه‌های جهان تعلق دارد و وابستگی سازمانی ثانویه آنان، عربستان سعودی است. به هر حال، در سال 2015 میلادی، از عربستان سعودی 110 نفر به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شده‌ است.

وی اضافه کرد: برعکس جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، کشور عربستان سعودی تقریباً در هر 21 رشته موضوعی که ESI، داده‌ها را مربوط به این حوزه‌ها می‌داند، پژوهشگر پراستناد دارد.


مهراد اظهار داشت: تعداد پژوهشگران پراستناد عربستان سعودی در سال 2014 میلادی، 702 نفر بود که متن‌های زیادی در این مورد نوشته شد و به نظر می‌رسد به خاطر انتقادهای فراوان به روش غیرعلمی این کشور، عربستان سعودی در جذب و مشارکت پژوهشگران بین‌المللی نیز تجدیدنظر به عمل آورده است.


بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان کرد: تعداد پژوهشگران سایر کشورهای اسلامی مانند مالزی و پاکستان هر کدام تنها سه پژوهشگر پراستناد است، از کل سه هزار و 126 پژوهشگر پراستناد جهان، تعداد هزار و 591 پژوهشگر به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. در حالی که تعداد انتشارات نمایه شده جمهوری خلق چین در تامسون رویترز بسیار زیاد بوده، طوری که از نظر رتبه، حائز مقام دوم تولید علم جهان است، تعداد پژوهشگران پراستناد این کشور تنها 185 نفر است.


وی اظهار داشت: کشور انگلستان از نظر تعداد پژوهشگران پراستناد در رتبه دوم قرار دارد. تعداد پژوهشگران پراستناد این کشور 393 نفر است. در همین سال کشورهای آلمان 181، کانادا 87، ژاپن 82، فرانسه 79 و هندوستان 16 پژوهشگر پراستناد دارد.

20 دانشگاه برتر کشور در علوم انسانی در سال 2015-2016 / 94-95

معرفی 20 دانشگاه برتر کشور در علوم انسانی/ دانشگاه تهران در صدر
20 دانشگاه برتر کشور در علوم انسانی در سال 2015-2016 / 94-95
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ۲۰ دانشگاه برتر کشور را در تولید علم و پژوهش های علوم انسانی معرفی کرد.
 

زمان ثبت نام آزمون آیلتس دانشگاه آزاد سال 94 / آغاز شد +جزئیات ثبت نام دی 94

آغاز ثبت نام آزمون آیلتس دانشگاه آزاد دی ماه 94 + زمان و سایت
زمان ثبت نام آزمون آیلتس دانشگاه آزاد سال 94 / آغاز شد +جزئیات ثبت نام دی 94
سایت ثبت نام آزمون آیلتس دانشگاه آزاد دی 94


ثبت نام آزمون آیلتس در دو ماژول آکادمیک و جنرال از امروز 23 دی ماه آغاز می شود .


داوطلبان می ­توانند با مراجعه به سامانه English.iau.ac.ir/Ielts نسبت به تاریخ آزمونهای ژانویه تا دسامبر ۲۰۱۶ اطلاع حاصل کرده و در صورت تمایل نسبت به ثبت نام اقدام نمایند .


این آزمون در شهرهای تهران، تبریز ، همدان، شیراز ، دزفول ، کرمانشاه ، رشت و اصفهان برگزار خواهد شد و جهت رفاه داوطلبانی که شهر همدان را انتخاب نموده­ اند اقامت یک شب (روز قبل از برگزاری آزمون کتبی) فراهم شده است .


همچنین متقاضیانی که داوطلب آزمون در شهر همدان می ­باشند ، می­ توانند پس از ثبت نام قطعی جهت انجام هماهنگی های لازم با شماره تلفن ۳۴۴۹۴۱۵۵ -۰۸۱ تماس حاصل نمایند .


به گزارش روابط عمومی معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، داوطلبان می­ توانند درصورت هرگونه ابهام با شماره­ های ۶۶۳۴۸۸۵۶-۰۲۱ و ۶۶۳۴۸۸۶۲ -۰۲۱ تماس حاصل نمایند .


راههای کاهش اضطراب امتحان / به راحتی اضطراب امتحانات را دور بریزید

راههای کاهش اضطراب امتحان / به راحتی اضطراب امتحانات را دور بریزید
خوراکی‌های شب امتحان دانش‌آموزان چیست؟/اعلام راه‌های کاهش

تغذیه مناسب امتحان شب امتحان


دکتر اشکان روانشناس گفت: یکی از علل ناتوانی دانش‌آموزان در کسب موفقیت امتحانی، اضطراب یا به عبارتی دلشوره و دلهره شدید از امتحانات است که به صورت مشغله ذهنی در مورد ناتوانی در جواب ده به سؤالات امتحانی با وجود مطالعه کافی ایجاد می‌شود. در واقع اضطراب در امتحان به نوعی با آسیب به سیستم عصبی همراه بوده که نتیجه آن عدم یادآوری مطالب خوانده شده است.


وی ادامه داد: گاهی اضطراب امتحان می‌تواند با شکایت‌های جسمی مانند دل درد یا حالت تهوع همراه باشد و دانش‌آموز مدام تصوراتی مبنی بر عدم موفقیت در امتحان داشته باشد.


این روانشناس اظهار داشت: ایجاد رقابت بین دانش‌آموزان و عدم آموزش برنامه‌ریزی صحیح جهت مطالعه می‌تواند دانش‌آموز را مضطرب کند، بهتر است در صورتی که دانش‌آموز دچار اضطراب مشکل آفرین است برنامه تغذیه او بررسی شود چرا که تغذیه نامناسب به ویژه عدم صرف صبحانه می‌تواند موجب افت قندخون، کم خونی و در نهایت عدم یادگیری و یادآوری مطالب شود.


دکتر اشکان در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان که اضطراب بیش از حد دارد باید روز قبل از امتحان در محل اجرای امتحان حاضر شود و در صورت امکان بر روی صندلی امتحان به مرور مطالب درسی بپردازد، همچنین پیشنهاد می‌شود معلمان برای از بین بردن ترس دانش‌آموزان، امتحانات کلاسی بدون نمره برگزار کنند. همچنین دانش‌آموزان باید سبک یادگیری و نحوه مطالعه خود را طی سال تحصیلی کشف کنند و از تغییر سبک خود در شب امتحان اجتناب نمایند.

تغییر زمان ثبت نام آزمون استخدامی دستیاران سال 94-95 / تاریخ دقیق

تغییر زمان ثبت نام آزمون استخدامی دستیاران سال 94
تغییر زمان ثبت نام آزمون استخدامی دستیاران سال 94-95 / تاریخ دقیق


مشاور عالی سازمان سنجش از تغییر زمان ثبت‌نام اولین آزمون استخدامی متمرکز دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی ( ۸۴ دستگاه) خبر داد.


حسین توکلی با اشاره به تغییر زمان ثبت‌نام آزمون دستیاری سال 1394 اظهار داشت:‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرده است به دلیل تسهیل در امر ثبت نام، ثبت نام دستیاران به تعویق افتاد.


وی افزود:‌ زمانی که ثبت‌نام دومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌‌های اجرایی کشور به پایان رسید، تاریخ ثبت‌نام آزمون دستیاری 94 اعلام می‌شود.


مشاور عالی سازمان سنجش گفت:‌ برای دومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور تا صبح امروز 10 هزارنفر ثبت‌نام کرده‌اند.

فراخوان جذب هیات علمی بهمن 94 اعلام شد / آخرین فرصت ثبت تقاضا

فراخوان جذب هیات علمی بهمن 94 + جدول زمان بندی و آخرین فرصت ثبت تقاضا
فراخوان جذب هیات علمی بهمن 94 اعلام شد / آخرین فرصت ثبت تقاضا
سایت مرکز جذب اعضای هیات علمی (سامانه نور رضوی)

برنامه زمانبندی چهاردهمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیأت علمی (پیمانی و طرح سربازی) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور مربوط به فراخوان بهمن 94 اعلام شد.


به گزارش خبرنگار مهر، برنامه زمانبندی چهاردهمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیأت علمی (پیمانی و طرح سربازی) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور مربوط به فراخوان بهمن 1394 اعلام شد.


تقویم (جدول زمانبندی) فراخوان بهمن 94


ردیف فرایند اقدامات تاریخ شروع تاریخ پایان بازه زمانی مجاز
۱ اعلام نیاز ثبت نیازها ۲۲دی ۹۴ ۲۹دی۹۴ ۸ روز
۲ مرکزنظارت و ارزیابی ۵ بهمن ۹۴ ۹بهمن ۹۴ ۵ روز
۳ تخصیص ظرفیت ها ۱۰ بهمن ۹۴ ۱۴بهمن ۹۴ ۵ روز
۴ فراخوان ۱۷بهمن ۹۴ ۲۶بهمن۹۴ ۱۰ روز
۵ پالایش اولیه ۳اسفند۹۴ ۱۶اسفند۹۴ ۱۴ روز
۶ فرایند جذب دانشگاه ۱۷اسفند۹۴ ۳۰ اردیبهشت ۹۵ ۲ ماه و نیم
۷ مرکز جذب (طرح در هیات مرکزی) پذیرش از یک خرداد ۹۵


متقاضیان در صورت نیاز به مشاوره و راهنمائی از سوی کارشناسان مرکز جذب، می توانند پس از ورود به سامانه نور رضوی و از طریق مرکز پیام پرسش خود را مطرح، و پاسخ آن را در کمتر از یک روز کاری دریافت کنند.


پیگیری و انجام کلیه امور از طریق سامانه نور رضوی بوده و شرط لازم پذیرش پرونده‌ها در دبیرخانه هیأت مرکزی است و دانشگاه‌ها ملزم به اجرا و پیگیری تمامی امور مربوط به فراخوان از طریق سامانه مذکور هستند.


رشته پرستاری خوبه؟ / همه چیز درباره رشته پرستاری! +میزان حقوق

رشته پرستاری خوبه؟ / همه چیز درباره رشته پرستاری!
پرستاران می روند چون ماهی 5 میلیون حقوق می گیرند

میزان حقوق پرستاران چقدر است؟

رشته پرستاری خوبه؟ / همه چیز درباره رشته پرستاری! +میزان حقوق

دانشجویان از دردسرهای پرستاری گفتند/ آیین نامه جنجالی اصلاح شد


رفع فاصله آموزش و بالین در رشته پرستاری مهمترین نیاز تحول در این رشته است. آیین نامه آموزش پرستار در بیمارستان با هدف رفع این فاصله تدوین شد و بازنویسی آن راه جدیدی را پیشروی این رشته نهاد.


خبرگزاری مهر، زهره بال: آموزش پرستاری در ایران سابقه ای صد ساله دارد و به نظر می آید پس از این مدت نیازمند تحول جدی است. آموزش رشته پرستاری در ایران به صورت مدرن اولین بار در سال ۱۲۹۴ با تاسیس نخستین مدرسه پرستاری در ارومیه پایه گذاری شد.


روند ایجاد رشته پرستاری مدرن در ایران


در دهه ۳۰ شمسی اساسنامه‌های آموزشگاه‌های پرستاری توسط وزارت بهداری در ایران تدوین شد و در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۸ آموزشگاه‌های پرستاری شرکت نفت آبادان، هلال احمر همدان، تهران، نمازی شیراز و جرجانی مشهد ۱۳۳۸ تاسیس شدند.


در سال ۱۳۳۷ طبق اساسنامه آموزشگاه‌های پرستاری مقرر شد پذیرش داوطلبان کلیه آموزشگاه‌ها با مدرک کامل متوسطه، دوره تحصیل سه سال و ارزش آن معادل لیسانس پرستاری محسوب شود.


در سال ۱۳۴۴ اولین دوره آموزش چهارساله پرستاری با تاسیس انستیتو عالی پرستاری فیروزگر آغاز شد و به دنبال آن در سال ۱۳۵۴ با تصویب دوره لیسانس پرستاری در وزارت علوم کلیه مراکز آموزش عالی پرستاری موظف به ارائه دوره چهار ساله با برنامه متمرکز شدند.


با تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال ۱۳۶۵ و ایجاد دانشکده‌های پرستاری و مامایی، آموزش پرستاری در ایران توسعه یافت و در سال ۱۳۷۴ برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزشی جامعه نگر تدوین و تصویب شد. 


نحوه پذیرش دانشجوی پرستاری در سایر کشورها


در بسیاری از کشورها برای جذب دانشجوی پرستاری آزمونی تحت عنوان آزمون پرستاری برگزاری می شود. البته کشورهایی مانند استرالیا و آلمان هم آزمون خاصی برای جذب دانشجوی پرستاری برگزار نمی کنند. 


در ترکیه از طریق آزمون سراسری جذب دانشجوی پرستاری انجام می گیرد که با نظام آموزشی ایران شباهت دارد. آمریکا، انگلیس، فنلاند و هند از جمله کشورهایی هستند که دارای آزمون ویژه پرستاری هستند.


مقاطع تحصیلی برای رشته پرستاری در خارج از ایران شامل فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس هستند و در برخی کشورها مانند آمریکا و فنلاند امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری هم وجود دارد.


در ایران دانشجویان پرستاری در دوره کارشناسی بدون گرایش و در دوره کارشناسی ارشد با گرایش های جراحی، داخلی، سلامت جامعه، روان، کودکان، نظامی، مراقبتهای ویژه نوزادان، توانبخشی، اورژانس، مراقبت های ویژه و سالمندی و در مقطع دکتری می توانند ادامه تحصیل دهند.


چالش آموزش پرستار در بیمارستان ها از زبان دانشجویان


پس از طرح موضوع کمبود پرستار در جامعه و لزوم تحول در آموزش پرستاری، معاونت آموزشی وزارت بهداشت آیین نامه ای را به دانشگاهها اعلام کرد که بر اساس آن با استفاده از ظرفیت بیمارستان های دولتی و خصوصی دانشجوی لیسانس پرستاری تربیت شود و شغل فرد نیز در آن بیمارستان تضمین شود. این موضوع چالش هایی را در سطح دانشکده های پرستاری و مجامع صنفی پرستاران برانگیخت تا حدی که برخی این طرح را نوعی بازگشت به گذشته و انحراف از مسیر آموزش پرستاری در ایران است.


ریحانه، ص یکی از دانشجویان پرستاری معتقد است فاصله موجود میان آموزش و بالین، شرایط سخت بالینی، کار قراردادی، عدم استخدام پرستاران موجب شده است که شرایط پرستاری در ایران متفاوت باشد. این دانشجو می افزاید: این موضوع که به دلیل کمبود پرستار، ظرفیت پذیرش بدون توجه به امکانات افزایش می یابد؛ مشکلات این رشته را بیشتر می کند.


این دانشجوی پرستاری که در گرایش ارشد بهداشت و جامعه تحصیل می کند، می گوید: شرایط کاری پرستاری در ایران و پرداخت ها آنقدر اسفبار است که من ترجیح دادم به جای کار بالینی در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهم تا از کار بالینی فاصله بگیرم.


محسن، الف یک دانشجوی دیگر ضمن تایید حرف همکلاسی خود به این نکته اشاره می کند که هیات علمی پرستاری کافی نیست. این دانشجو می افزاید: ظرفیت پذیرش پرستاری دو برابر شده اما استاد به میزان کافی نیست و همین امر موجب می شود برخی از کاروررزی های بخش بالینی به دلیل کمبود مربی و استاد ناتمام بماند یا برگزار نشود.


این دانشجو به موضوع کمبود امکانات و فضای آموزشی برای رشته پرستاری اشاره کرده و می گوید: امکانات و اعضای هیات علمی متناسب با این افزایش ظرفیت نیست و در دانشکده ها و بیمارستان ها  فضای کافی نیست. از سوی دیگر هیات علمی هم جذب نمی کنند و بسیاری از دانشجویان دکتری پرستاری جذب نمی شوند.


 

دانشجویان پرستاری امکاناتی برای آموزش در بیمارستان ها ندارند


علیرضا، ف دانشجویی که در گرایش جراحی پرستاری تحصیل می کند معتقد است بسیاری از دانشجویان با عشق رشته پرستاری را انتخاب کردند و دوره کارورزی را هم با علاقه دنبال می کردند اما در طول دوره خود آنقدر فشار کاری را از نزدیک دیدند که از پرستاری گریزان شدند و انگیزه خود را از دست دادند.

احسان، ر دانشجوی پرستاری درباره طرح استفاده از بیمارستان ها برای آموزش پرستاری که این روزها مطرح است، می گوید: سخنان تمام دانشجویان درست است اما این تغییرات آیین نامه ای باید در جهت بهبود شرایط این رشته باشد اما دانشجویان نگرانی هایی از بابت این آیین نامه دارند. نخستین دغدغه ورود غیر متمرکز و غیر از کنکور در رشته پرستاری است.


وی می افزاید: هم اکنون پرستاری از مسیر کنکور است و اگر قرار بر برگزاری آزمون جدا از مسیر کنکور باشد بسیار نامناسب است. ضمن اینکه اطلاق «امکانات گسترده بیمارستانی» برای آموزش لفظ مناسبی نیست چون امکاناتی اصلا وجود ندارد. 


این دانشجو یادآور می شود: با وجود اینکه یک سرانه تحصیلی مساوی بابت دانشجویان پرستاری مانند دانشجویان پزشکی به دانشگاه داده می شود اما دانشجویان پرستاری امکاناتی ندارند و وقتی از ترم دوم با یک مربی به بیمارستان برای کارورزی می روند حتی از وجود یک پاویون برای تعویض لباس هم بی بهره اند پس ابتدا بیمارستانها فضا را درست کنند.


دانشجوی دیگری تاکید می کند بورسیه شدن در یک بیمارستان ممکن است فرد را مجبور کند که به دلیل بورسیه بودن شرایط نامناسب بیمارستان را تحمل کند و با ادامه آموزش خسارت ببیند. مدل آموزش بیمارستانی شاید مدل بدی نباشد اما وقتی بیمارستان های ضعیف امکانات لازم را ندارند نباید امکان آموزش را داشته باشند. 


کمبودها و چالش آموزش و بالین از منظر استادان پرستاری


به گفته محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت تعداد ۱۸۱ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که این تعداد دانشکده متولی تربیت سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ پرستار در کشور هستند.


معاون پرستاری وزیر بهداشت می گوید با توجه به تعداد پرستاران مورد نیاز برای نظام سلامت کشور و تعیین شاخص های نسبت پرستار به جمعیت، پزشک و تخت بیمارستانی حداقل به ۲۶۰ هزار پرستار نیاز داریم که نیاز کشور با تربیت سالانه تامین نمی شود.


دکتر فروغ رفیعی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تحول در آموزش پرستاری می گوید یکی از مهمترین چالش های آموزش پرستاری این است که وقتی فرد از کنکور وارد رشته پرستاری می شود در دوره کارشناسی هنوز با محیط حرفه ای هماهنگ نشده و ممکن است تنها به دلیل چند رتبه رشته پرستاری را انتخاب کرده باشد و واقعا به آن علاقمند نباشد.


وی می افزاید: در مورد دانشجویان کارشناسی ارشد نیز این چالش وجود دارد که همه شاغل هستند و با توجه به اینکه باید به پایان نامه و مقاله بپردازند وقت کمتری به آموزش اختصاص می دهند و در این حال هم بالین و آموزش هر دو ممکن است آسیب ببیند.


رفیعی با اشاره به بخشی از آیین نامه جدید تحول تربیت پرستار یادآور می شود: درباره استفاده از ظرفیت بیمارستان ها برای آموزش پرستار هم واقعیت این است که تعداد کمی از بیمارستان های کشور این امکان و شرایط را دارند که بتوانند دانشجویان پرستاری را آموزش دهند. بیمارستانی می تواند کاندید باشد که جنرال (دارای چهار تخصص اصلی کودکان، جراحی، داخلی و زنان) باشد. ضمن اینکه معتقدم سیستم آموزشی یک سیستم تخصصی است و آموزش دانشجویان پرستاری از سوی افراد بالینی نمی تواند فعالیت های دانشکده را ارتقاء بخشد و هیات علمی بالینی باید دارای شاخص های علمی صحیح باشد.


دکتر عباس عباس زاده رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تاکید می کند: دانشکده های پرستاری باید در کنار بیمارستان باشند چرا که اکنون یکی از انتقادات این است که فاصله آموزش و بالین زیاد شده است و از همین رو آموزش باید سطح بندی شود و مجوز پذیرش دانشجو هم با در نظر گرفتن عرصه بالینی ارائه شود.


وی معتقد است: جای تحول آموزش پرستاری در بیمارستان است و ما برای استاندارد کردن این موضوع باید هیات علمی بالینی را از میان بهترین ها که هم مهارت کافی دارند و هم در آموزش خبره هستند  جذب کنیم تا بتوانیم به تحول برسیم چرا که نقطه تحول آموزش پرستاری رفع کمبود هیات علمی در این رشته است.


در همین زمینه دکتر محمدعلی چراغی رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آیین نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان ها برای تربیت پرستار می گوید: این آیین نامه نقاط قوت و ضعفی دارد اما باید توجه داشته باشیم که تحول در پرستاری چه در حوزه نظری و چه در حوزه بالینی باید با فراهم شدن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری رخ دهد.


وی می افزاید: آموزش های ما باید واقعی باشد، باید به این سئوال جامعه پاسخ دهیم که چرا خروجی دانشکده های پرستاری بسیاری از کارها را بلد نیست. نقد سیستمی می تواند به ما کمک کند. باید بدانیم که چرا آموزش پرستاری بر تئوری تکیه می کند و دانشکده ها چه تغییرات سیستمی نیاز دارند. 


چراغی یادآور می شود : ما در آموزش تحصیلات تکمیلی پرستاری دچار مشکل هستیم. در بخش ارشد و دکتری بر روی پایان نامه تمرکز کرده ایم و معلم پرستاری را در دایره دریافت ضریب تاثیر بالا و چاپ مقالات قرار داده ایم و با این کار عملا آنها از بالین دور و گریزان کرده ایم. 


وی پیشنهاد می دهد که با ایجاد معاونت بالینی پرستاری در بدنه دانشگاه های علوم پزشکی، این معاونت می تواند در کنار دفتر پرستاری، فعالیت های آموزشی و بالینی دانشجویان پرستاری را به صورت توام پیگیری کند و به تحول صحیح در این رشته بیانجامد.


محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری اما به عنوان مخالف آیین نامه آموزش پرستار با استفاده از امکانات بیمارستانهای دولتی و خصوصی تاکید می کند: نیروی انسانی پرستار تنها در تهران کمبود دارد و در حال حاضر ۱۱ هزار پرستار جویای کار داریم بنابراین کمبودی وجود ندارد که این طرح بخواهد به نوعی کمبود پرستار را جبران کند.


امکانات گسترده ای برای آموزش پرستاری در بیمارستان های دولتی وجود ندارد


وی معتقد است این آیین نامه اساسا ضرورتی ندارد و امکانات گسترده ای در بیمارستان های دولتی وجود ندارد که بتواند به آموزش پرستاری اختصاص یابد. به طور نمونه بیمارستان امام خمینی (ره) در تهران که یک بیمارستان بزرگ است و در کنار دانشکده پرستاری تهران قرار دارد یک رختکن برای دانشجویان پرستاری ندارند.


شریفی مقدم با اشاره به بخشی از این آیین نامه که به امکان تربیت دانشجو در دانشگاه آزاد و استفاده از امکانات بخش خصوصی می پردازد، می گوید: دانشگاه آزاد اصلا شرایط پذیرش دانشجو را ندارد و بیمارستان خصوصی هم که برای دو متر اتاق خود شبی ۵ میلیون تومان پول می گیرد نمی تواند دانشجو آموزش دهد.


 وی می گوید: بسیاری از پرستاران ترک شغل می کنند و مشکل پرستاری پرداخت نامناسب است و فاصله درآمدی زیاد میان پزشک و پرستار است نه آموزش پرستار در بیمارستان.



بازنویسی آیین نامه آموزش پرستار در بیمارستان و تغییرات مهم


دکتر علیرضا ایرج پور سرپرست کارگروه توسعه علوم پرستاری درباره چالش های آیین نامه «استفاده از امکانات بیمارستان های دولتی و خصوصی برای آموزش دانشجویان کارشناسی پرستاری» به مهر گفت: زمانی که این آیین نامه ابلاغ شد چالش هایی را به همراه داشت. از همین رو در جلسه ای که آذرماه در وزارت بهداشت با حضور معاونین آموزشی دانشگاهها و روسای دانشکده های پرستاری و مامایی کل کشور برگزار شد، وقتی مخالفت های دانشگاهها با سبک و سیاق آیین نامه مطرح شد، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد چون توسعه علوم پرستاری به اصفهان سپرده شده است این آیین نامه در اصفهان مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورتی که به بازنگری نیاز دارد آن را اعمال کرده و به ما اعلام کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: در تفاهم نامه ای که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یا به عبارت کامل تر منطقه آمایشی ۷ شامل دانشگاه های اصفهان، کاشان، یزد و شهرکرد با وزارت بهداشت به امضا رسانده است، یکی از تکالیف این منطقه تشکیل کارگروه توسعه علوم پرستاری است و از بین چهار دانشگاهی که گفته شد اصفهان مامور توسعه علوم پرستاری شده است.


وی افزود: از آذرماه که قرار شد ما آیین نامه را بررسی کنیم مجموعه اقداماتی از سوی اصفهان انجام گرفت. در ابتدا سایتی به عنوان دبیرخانه کارگروه توسعه علوم پرستاری در سایت دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه شد.


ایرج پور گفت: نظرخواهی بر روی آیین نامه انجام دادیم و نقطه نظرات را در یک گروه مجازی جمع آوری کردیم. در همین زمان یک پرسشنامه اولویت سنجی هم تهیه شد که هر سه محور تفاهم نامه شامل محور زیرساخت های تربیت نیروی انسانی، محور جذب و تامین نیروی متخصص هیات علمی و محور توسعه و بازنگری برنامه های آموزشی (کوریکولوم) مورد اولویت سنجی قرار گرفتند.


وی افزود: همزمان که این پرسشنامه اولویت سنجی به مدیران دانشکده های پرستاری ارائه شد، این پرسشنامه در شبکه های مجازی هم به اشتراک گذاشته شد تا افراد بتوانند آن را تکمیل و ارسال کنند. در همین زمان یک فرم ایده های کاربردی هم تهیه کردیم تا افراد ایده های کاربردی خود را برای توسعه علوم پرستاری ارائه دهند.


سرپرست کارگروه توسعه علوم پرستاری با اشاره به روند بازنویسی آیین نامه «تربیت دانشجوی پرستاری در بیمارستان ها»، گفت: برنامه ای برای این منظور برگزار شد و از معاونت پرستاری وزارت بهداشت، اعضای بورد پرستاری، روسای دانشکده پرستاری و مامایی به انتخاب مناطق ۱۰ گانه، از نظام پرستاری، رئیس کل نظام پرستاری و اعضای کارگروه توسعه علوم پرستاری در این جلسه حضور یافتند و آیین نامه را بازنویسی کردیم تا دغدغه ها برطرف شود.


وی افزود: در ابتدا با شیوه پارلمانی کلیات آیین نامه به تصویب رسید. در واقع برای این کار کارت قرمز و کارت سبز طراحی کردیم و اول تفاوت های موجود میان دو آیین نامه را مطرح کردیم و پس از تصویب کلیات وارد فاز بررسی موردی شدیم.


تغییر عنوان آیین نامه به توسعه همکاری بیمارستان ها و دانشکده ها


ایرج پور خاطرنشان کرد: این تغییر از عنوان شروع شد و عنوان آیین نامه به «آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی با دانشکده های پرستاری مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» تغییر کرد.


وی اضافه کرد: بحث دیگر شیوه غیر متمرکز پذیرش بود که به تصویب نرسید و مقرر شد پذیرش صرفاً از طریق کنکور سراسری انجام گیرد. به این ترتیب پذیرش دانشجو ساماندهی شده و همه دانشگاهها نیز در این طرح مشارکت نمی کنند و تنها دانشگاههای خاصی مد نظر هستند که قابلیت این کار را دارند.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تولیت آموزش صرفا با دانشکده های پرستاری خواهد بود و بیمارستانها به صورت مستقل ظرفیت اعلام نمی کنند، گفت: ظرفیت پذیرش از مسیر دانشکده به دانشگاه اعلام می شود و سپس دانشگاه به شورای گسترش دانشگاهها اعلام کرده و پذیرش از طریق کنکور سراسری به صورت متمرکز انجام می گیرد.


وی افزود: امتیازاتی از جمله بورسیه کردن هم برای همه افراد به صورت مساوی فراهم می شود. بیمارستانها می توانند پس از امضای تفاهم نامه با دانشکده ها در هر زمان از تحصیل از بین تمام دانشجویان پرستاری از طریق فراخوان و با انجام مصاحبه، دانشجوی بورسیه را انتخاب کنند.


ظرفیت پذیرش از سوی دانشکده ها اعلام می شود


ایرج پور یادآور شد: درواقع در آیین نامه جدید بیمارستان به دانشکده اعلام می کند که ظرفیت پذیرش اش را بیشتر کند تا بخشی از این ظرفیت را بورسیه کند و بر اساس شرایط ۶ ماه یا یکسال پس از آغاز تحصیل بیمارستان هزینه تحصیل دانشجو را پرداخت می کند و آن فرد را برای خدمت در بخش های خود جذب می کند.


وی افزود: ما جنبه های مختلف را در تغییر آیین نامه دیده ایم تا هم ایجاد انگیزه از میان نرود و هم پیش بینی کرده ایم که اگر دانشگاه هم مایل است از این طریق دانشجویان را بورسیه کند، فرد طرح و تعهدات خود را در همان بیمارستان دانشگاه بگذراند.


پذیرش دانشجوی پرستاری فقط از طریق کنکور سراسری


سرپرست کارگروه توسعه علوم پرستاری درباره تعیین وضعیت دانشگاه آزاد و بیمارستان های خصوصی در این آیین نامه گفت: موسسات غیر دولتی هم می توانند در قالب خرید خدمت، به تربیت نیروی انسانی بپردازند. مقرر شد واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های علوم پزشکی دارای تحصیلات تکمیلی پرستاری تنها در این طرح مشارکت کنند.


وی یادآور شد: ضمن آنکه جذب هیات علمی بالینی هم همان مسیر هیات اجرایی جذب را طی می کند و فقط محل اشتغال این فرد بالین است و مسیر استخدام هم از دانشکده است. دیگر این نگرانی که هیات علمی بالینی از مدرک آموزشی مورد تایید برخوردار نباشد یا بیمارستان مربی تعیین کند، وجود ندارد چرا که در بازنویسی آیین نامه مسئولیت نظارت بر عهده دانشکده است و دانشکده مسئول اعزام مربی است. 


امکان آموزش پرستار در بیمارستان ها تنها در چند دانشگاه


ایرج پور با تاکید بر اینکه نکات مثبت دیگری هم به آیین نامه اضافه شده، گفت: مشخصات تفاهم نامه دانشکده و بیمارستان در آیین نامه تعیین شده و کارگروهی برای مدیریت تفاهم نامه مشخص شده است. در این تفاهم نامه بحث بورسیه، نوع ظرفیت ها و تعهدات فارغ التحصیلان پیش بینی و تعیین شده است.


وی خاطرنشان کرد: در حقیقت بیمارستان های زیادی نیستند که توان انجام چنین مشارکتی را داشته باشند ولی اکنون این فرصت فراهم است که دانشگاهها از ظرفیت بیمارستانهایی که می توانند این کار را بکنند استفاده کنند.


به گزارش مهر، شیوه نامه جدید تربیت پرستار به دنبال اعتراضات اقشار مختلف جامعه که به نوعی با پرستاری در گیر بودند تدوین شده است. در نهایت اینکه آیین نامه بازنویسی شد و با دو سوم بیشتر آرا رای آورد و به تصویب ۵۱ نفر رسید. نسخه اصلی آن نیز با ۳ امضای مسئول از مسیر اداری به معاونت آموزشی ارسال می شود.

تعداد شرکت کنندگان آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی اسفند 94

تعداد شرکت کنندگان آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی اسفند 94
ثبت نام بیش از 16هزار نفر در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام 62 هزار نفر در دومین آزمون استخدامی سال 94 دستگاه های اجرایی کشور تا ساعت 8 صبح امروز یکشنبه 27 دیماه خبر داد.


حسین توکلی با اعلام خبر فوق اظهار کرد: مهلت ثبت نام در دومین آزمون استخدامی سال 94 دستگاه‌های اجرایی کشور با در نظر گرفتن مهلت تمدید شده تا ساعت 24 چهارشنبه 30 دی ماه ادامه دارد.


وی ادامه داد: به داوطلبانی که تا کنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده‌اند توصیه می‌شود در زمان باقی مانده با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانیwww.sanjesh.org ضمن مطالعه دفترچه راهنما و اطلاعیه سازمان سنجش در رابطه با اصلاحات دفترچه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در پایان از امکان ویرایش اطلاعات خبر داد و گفت: داوطلبانی که قبلا نسبت به ثبت نام اقدام نموده‌اند نیز می‌توانند در مهلت تعیین شد ه با مراجعه به سایت سازمان نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند.

نمونه سوالات آزمون استعدادهای درخشان پایه هفتم 94-95 +پاسخنامه

نمونه سوالات آزمون استعدادهای درخشان پایه هفتم 94-95
نمونه سوالات آزمون استعدادهای درخشان پایه هفتم
نمونه سوالات آزمون استعدادهای درخشان پایه هفتم 94-95 +پاسخنامه
نمونه سوالات آزمون استعدادهای درخشان پایه هفتم 94-95

انتشار سؤالات آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اول استعدادهای درخشان سال تحصیلی 95 - 1394

دفترچۀ سؤالات آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اول استعدادهای درخشان سال تحصیلی 95 - 1394 از سوی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان منتشر شد.

این آزمون در روز جمعه 25 اردیبهشت 1394 با شرکت حدود 230 هزار دانش‌آموز واجد شرایط پایۀ ششم ابتدایی، در بیش از 1200 حوزۀ اجرایی در سراسر کشور برگزار شد.

لازم به ذکر است نتایج این آزمون حداکثر تا پایان خرداد ماه 1394 از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام خواهد شد.

نتایج آزمون استعدادهای درخشان اواخر خرداد ماه اعلام می شود

نتایج آزمون استعدادهای درخشان اواخر خرداد ماه از طریق ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اعلام می شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش به نقل از مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان، آزمون ورودی دبیرستانهای دوره اول استعدادهای درخشان صبح جمعه 25 اردیبهشت ماه با حضور حدود 230 هزار نفر دانش آموز واجد شرایط پایه ششم ابتدایی در 1200 حوزه سراسر کشور برگزار شد.


در این آزمون دانش آموزان در مدت 100 دقیقه به 70 سوال از هفت عنوان درسی (قرآن، هدیه های آسمانی، فارسی، علوم اجتماعی، تفکر و پژوهش علوم تجربی و ریاضیات) پاسخ گفتند.

بر این اساس؛ نتایج این آزمون اواخر خرداد ماه از طریق ادارات کل آموزش و پرورش هر استان به اطلاع داوطلبین خواهد رسید.

شایان ذکر است؛ در این آزمون حدود 18000 نفر پذیرفته خواهند شد

انتشار کلید اولیۀ آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اول استعدادهای درخشان

کلید اولیۀ آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اول استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 95-1394 از سوی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان منتشر شد.

گفتنی است آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اول استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 95-1394 روز جمعه 1394/02/25 در سراسر کشور برگزار گردید. نتایج این آزمون حداکثر تا پایان خرداد ماه 1394 از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام خواهد شد.

زمان برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان 94-95

زمان برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان 94-95
آزمون پیشرفت تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان 5 بهمن 94 برگزار می‌شود

در شیوه نامه آزمون پیشرفت تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان آمده است:‌ این آزمون در دو مرحله و به صورت هماهنگ در تاریخ‌های 5 بهمن 1394 و 6 اردیبهشت 1395 در پایه هفتم،‌هشتم و نهم دوره متوسطه اول و پایه دوم دوره متوسطه دوم برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، شیوه نامه آزمون پیشرفت تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان، از سوی حسین شجاعی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به استان‌ها ابلاغ شد.


در این شیوه نامه آمده است:‌ آزمون پیشرفت تحصیلی سال جاری در دو مرحله و به صورت هماهنگ در تاریخ‌های 5 بهمن 1394 و 6 اردیبهشت 1395 در پایه هفتم،‌هشتم و نهم دوره متوسطه اول و پایه دوم دوره متوسطه دوم در رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فیزیک برگزار می‌شود.


عناوین مواد درسی آزمون، دو هفته قبل از اجرای هر مرحله براساس بودجه بندی اعلامی از سوی مرکز استعدادهای درخشان در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.


سوالات هر مرحله از آزمون به صورت چهارگزینه‌ای توسط مرکز استعدادهای درخشان و به صورت متمرکز طراحی می‌شود و یک هفته قبل از روز برگزاری آزمون به انضمام پاسخ نامه رایانه‌ای ویژه دانش آموزان و سایر اقلام مورد نیاز تحویل نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد شد.


اداره کل اموزش و پرورش استان، تمامی پاسخنامه‌های دانش‌آموزان را به تفکیک مدرسه بسته بندی و جهت تصحیح، بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج آزمون حداکثر سه روز پس از برگزاری آزمون به مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ارسال می‌کند و این مرکز پس از دریافت، تصحیح، بررسی و تجزیه و تجلیل پاسخ‌نامه‌ها بازخورد وضعیت آموزشی مدارس را در کمترین زمان ممکن به استان‌ها اعلام خواهد کرد.


به منظور ترغیب دانش‌آموزان برای حضور فعال و باانگیزه در این آزمون نفر برتر هر مدرسه تقدیر می‌شود.