وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی
وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی

بیکارترین و پرکارترین رشته‌های دانشگاهی ایران 94-95 +جدول

بیکارترین و پرکارترین رشته‌های دانشگاهی ایران 94-95 +جدول
بیکارترین و پرکارترین رشته‌های دانشگاهی ایران 94-95 +جدول

جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران درباره اوضاع بیکاری در رشته های مختلف تحصیلی نشان می دهد که رشته بهداشت با ۷.۹ درصد، کمترین میزان بیکاری و رشته محیط زیست با ۴۹.۱ درصد بیشترین میزان بیکاری را در ایران دارند.


براساس این آمار در رشته های علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری ۱۹.۷ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۱۹.۵ درصد، حقوق ۲۱.۸ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۲۲.۴ درصد، کامپیوتر ۳۹.۹ درصد، صنعت و فرآوری ۳۲ درصد، معماری و ساختمان ۲۵.۹ درصد، کشاورزی، حنگلداری و شیلات با ۲۲ درصد و محیط زیست با ۴۹.۱ درصد؛ بالاترین میزان بیکاری فارغ التحصیلان وجود دارد.


همچنین در رشته های تربیت معلم با ۸ درصد، روزنامه نگاری ۸.۸ درصد، بهداشت ۷.۹ درصد، خدمات امنیتی ۸.۴ درصد و خدمات حمل و نقل با ۱۰.۸ درصد، کمترین میزان بیکاری فارغ التحصیلان وجود دارد.


در ادامه این آمار آمده است که از مجموع ۶ میلیون و ۸۶ هزار مرد فارغ التحصیل دانشگاهی، ۳ میلیون و ۲۶۲ هزار نفر شاغل و تنها ۴۸۷ هزار نفر در جستجوی شغل هستند. مابقی به تعداد ۲ میلیون و ۳۳۶ هزار نفر کاملا غیرفعال هستند.


در بین زنان نیز از مجموع ۵ میلیون و ۳۰۵ هزار زن فارغ التحصیل دانشگاهی، یک میلیون و ۲۸۲ هزار نفر شاغل بوده و ۵۴۶ هزار نفر در جسجوی شغل هستند.


در حال حاضر نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور ۱۸.۵ درصد است. بر این اساس؛ نرخ بیکاری مردان ۱۳ درصد و این نرخ در مورد زنان درس خوانده ۶۵.۵ درصد است. نکته اینکه تعداد زنان تحصیل کرده در جستجوی شغل در حال حاضر از تعداد مردان تحصیل کرده در جستجوی شغل بیشتر است.


این گزارش در پایان می افزاید که در حال حاضر ۵.۸ میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی، معادل ۵۱.۰۲ درصد (بیش از نیمی از کل فارغ التحصیلان) غیرفعال بوده و هیچ نقشی در بازار کار کشور ندارند.


افزایش تمرکز برای امتحانات / بهترین روش کدام است؟

افزایش تمرکز برای امتحانات / بهترین روش کدام است؟
خوراکی هایی که یادگیری و تمرکز را در امتحانات افزایش می دهند

در ایام امتحانات فرزندانمان چه کارهایی باید برای آن ها انجام دهیم و بهترین روش های افزایش تمرکز و تمایل فزرندان به درس کدامند چگونه در این زمینه باید به آن ها کمک کنیم


میثم رنجبر مشاور برنامه ریزی تحصیلی گفت: با نزدیک شدن ایام امتحانات همه ی دانش آموزان دبستانی ،متوسطه اول و دوم و در نهایت دانشجویان باید به سه فاکتور مهم از جمله مطالعه، تثبیت مطالعه و ارزیابی در مطالعه ی خود برای بازده بهتر توجه ی فراوانی کنند.


وی ادامه داد: دانش آموزان ودانشجویان باید در اولین قدم به نوشته های خود اعتماد کنند و بر اساس الویت مبحث یادگیری، ابتدا مباحثی که سر کلاس حضور نداشتند وبعد از آن مباحثی که سر کلاس حضور داشتند به ترتیب در برنامه ریزی خود قرار دهند.


این مشاور تحصیلی بیان کرد: مرحله دوم تثبیت مطالعات خود می باشد این موضوع به این دلیل نیست که یک مطلب و دوبار تکرار کنند بلکه در فاصله های زمانی متفاوتی مطالعه شود و در مرحله ی بعد ارزیابی آخر شب قبل خواب است که یک سری نمونه سوال باید حل کنند تا اشکالات خود را دریابند.


وی در خصوص فلسفه نمره که این روز های محور اصلی تمامی دانش آموزان و دانشجویان شده است، بیان کرد: دانش آموزان و دانشجویان در این ایام محور اصلی خود را نمره قرار ندهند بلکه اساس خود را بر این موضوع بگذارند که چقدر پیشرفت کرده اند.


رنجبر اظهار کرد: در مدیریت زمان سه فاکتور اصلی وجود دارد فاکتور اول نحویه ی مطالعه است در واقع باید فرد به صورتی مطالعه کند که عوامل خارجی سبب کاهش تمرکز نشود که برای رهایی از کاهش تمرکز فرد میتواند به وسیله ی دو راهکار تمرکز خود را افزایش دهد.


وی افزود:اولین روش افزایش تمرکز در برابر عواملی که سبب کاهش تمرکز می شود، گذاشتن یک کاغذ سفید در کنار خود است تا هنگامی که فکر فرد به موضوعی مشغول شد بر روی کاغذ یادداشت کند و روش دوم این است که در همان لحظه کتاب را ببندد و بعد از مدتی دوباره شروع به مطالعه کند.


وی در خصوص مدیریت پاسخ دهی تصریح کرد:بسیاری از ما هنگامی که تنها چند برگ از صفحات در سی خود را می خوانیم برای تثبیت مطالب شروع به تکرار می کنیم در صورتی که باید مطالب درسی به یک حجم مناسبی برسد و بعد خود را ارزیابی کنیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد:با آغاز امتحانات، والدین در مقایسه با روز های قبل امتحانات مهربان تر می شوند و واژهایی همچون «اگر امتحان تمام شود هر کاری خواستی انجام بده» یا «معدلت خوب بشه اونی که دوست داری را برات میخرم» ومواردی از این قبیل به فرزند خود می گویند ولی در صورتی که فرزند نتواند نتیجه ی مناسبی را کسب کند والدین امکاناتی که از تمام شدن امتحان فرزندشان در اختیارشان گذاشته بودند را می گیرند که به مرورسبب کاهش تمایل فرزند به یاد گیری می شود پس بهتر است والدین در روزهای امتحان مثل روزهای معمولی رفتار کنند.

نتایج تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 94-95 اعلام شد

نتایج تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 94-95 اعلام شد

کارنامه تکمیل ظرفیت دکتری نیمه متمرکز 94-95 جهت معرفی به مصاحبه


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: نتایج تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۹۴ بعدازظهر امروز پنجشنبه 17 دی ماه اعلام می شود.


حسین توکلی گفت: اسامی 3424 نفر معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون دکتری ۹۴ برای شرکت در مرحله مصاحبه به همراه کارنامه مربوطه این داوطلبان امروز بعدازظهر بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه نام 1211 نفر زن و 2123 نفر مرد در میان معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آمون دکتری 94 است گفت: با توجه به اعلام ظرفیت برخی دانشگاه ها در برخی کد رشته محل های تحصیلی و تکمیل ظرفیت برای آزمون دکتری سال ۹۴، مرحله تکمیل ظرفیت در روزهای ۲ تا ۸ دیماه انجام شد و داوطلبان می توانند نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰ کدرشته محل اقدام کنند که در نهایت ۱۱ هزار و ۱۴۲ داوطلب برای ۷۴۷ ظرفیت جدبد و تکمیل ظرفیت ثبت نام کردند.


وی گفت: فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت امروز اعلام می شود و داوطلبانی که در یک یا چند کدرشته محل که حداکثر پنج کدرشته محل است؛ در ردیف چند برابر ظرفیت قرار گرفته‌اند که لازم است پذیرفته شدگان، باهمراه داشتن مدارک اعلام شده برای شرکت در مصاحبه و یا سایر مراحل پذیرش به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مراجعه کنند.


مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: داوطلبانی که اسامی آنها جزء معرفی شدگان قرار دارد باید ۲۰ تا ۲۶ دیماه به نظور تکمیل فرم بررسی صلاحیت آموزشی خود ضمن پرداخت مبلغ ۲۵ هزار تومان نسبت به تکمیل فرم و دریافت کد پیگیری اقدام کنند و در صورت عدم تکمیل فرم از گزینش حذف می شوند اما افرادی که در زمان معرفی شدن در اردیبهشت ماه نسبت به تکمیل این فرم اقدام کرده اند در این مرحله نیازی به پرداخت مجدد و تکمیل فرم ندارند.


تعداد شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پرورش 94-95

تعداد شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پرورش 94


لینک نتیجه نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 94


تعداد پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش 94-95


مشاور عالی سازمان سنجش از پذیرفته شدن 3138 نفر در آزمون استخدامی آموزش و پروش خبرداد.


تعداد شرکت کنندگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش 94-95


حسین توکلی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای شرکت در این آزمون تعداد 178 هزار و 53 نفر ثبت‌نام کردند و آزمون مذکور در روز جمعه 27 شهریور برگزار شد گفت: از تعداد 178 هزار و 53 نفر که اقدام به ثبت‌نام کرده بودند، 77هزار و 929 مرد و مابقی زن بودند.


وی با بیان اینکه تعداد 147 هزار و 618 نفر در جلسه آزمون حاضر بودند؛ گفت:حدود 83 درصد از ثبت نام کنندگان در جلسه حاضر و مابقی غایب بودند.


مشاور عالی سازمان سنجش گفت: براساس برنامه زمانی اعلام شده، فهرست اسامی تعداد 3183 نفر که از این تعداد 682 نفر زن و دو هزار و 581 نفر مرد هستند، بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت که تمام افراد باید براساس مفاد اطلاعاتی که بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته، برای طی مراحل گزینش اقدام کنند.


عدم تمدید مهلت ثبت نام آزمون دکتری سال 95-96 سراسری / 19 دی ماه

عدم تمدید مهلت ثبت نام آزمون دکتری سال 95-96 / 19 دی ماه

لینک دانلود دفترچه ثبت نام دکتری سراسری 95-96 / دفترچه شماره 1

لینک ثبت نام + زمان برگزاری آزمون دکتری سراسری 95-96


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دکترای 95 تا ساعت 24 روز شنبه 19 دی ماه تاکید کرد: زمان مشخص شده تمدید نمی ‌شود.


حسین توکلی با بیان این مطلب در مورد ثبت نام آزمون دکترای سال 95، با بیان اینکه مهلت ثبت نام شرکت کنندگان ساعت 24 روز شنبه (19دی ماه) به اتمام می‌رسد گفت: این مهلت قابل تمدید نیست و پیشنهاد می‌شود دانشجویان متقاضی هرچه سریع‌تر با مراجعه به سایت سازمان سنجش و مطالعه دقیق دفترچه در مهلت اعلامی اقدام به ثبت نام کنند.


وی با بیان اینکه متقاضیانی نیز که پیش از این ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند گفت: تا ساعت هشت صبح امروز (17دی ماه)، 120 هزار و 500 داوطلب برای آزمون دکترا ثبت نام کردند.

فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد دی ماه 94 + شرایط و مراحل جذب

آغاز فراخوان جذب هیات علمی پزشکی دانشگاه آزاد از 19 دی 94
فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد دی ماه 94 + شرایط و مراحل جذب
سایت ثبت نام جذب هیات علمی دانشگاه آزاد دی ماه 94


معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد از آغاز فراخوان جذب هیات علمی این دانشگاه از نوزدهم دی‌ماه سال جاری خبر داد.


ابطحی گفت: از 8 آذر ماه بخشنامه ای به واحدهای علوم پزشکی این دانشگاه در خصوص اعلام نیاز اعضای هیات علمی ارسال شد و در حال حاضر واحدها نیازهای خود را اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: متقاضیان می توانند از شنبه 19 دی ماه با مراجعه به سامانه جذب هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد به آدرس jazb.med.iau.ir ثبت نام کنند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد به تسریع در فرایند جذب هیات علمی علوم پزشکی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تلاش شده که طول زمان جذب هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه به حدود 4 ماه کاهش یابد.


جزئیات حمایت بنیاد نخبگان از اساتید دانشگاه ها سال 94-95

جزئیات حمایت بنیاد ملی نخبگان از اساتید دانشگاه ها


جزئیات بیشتر و دقیق تر در سایت بنیاد ملی نخبگان


بنیاد ملی نخبگان با اعطای کرسی‌های علمی و جایزه علامه طباطبایی از استادان برگزیده دانشگاهی پشتیبانی می‌کند.


غلامعلی منتظر گفت: در بنیاد ملی نخبگان اعضای هیات‌علمی در دو بخش جداگانه استادان سرآمد و استادان شامخ تقسیم‌بندی می‌شوند و فعالیت‌ آنها در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و فرهنگی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.


وی بیان داشت: افرادی که براین اساس انتخاب شوند به عنوان استادان سرآمد معرفی می‌شوند و از تسهیلات در نظر گرفته در قالب کرسی های آموزش، پژوهش، فناوری و خدمت برخوردار خواهند شد.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها یکی از اجتماعات نخبگانی مورد هدف این بنیاد است، از اجرایی‌شدن آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیات‌علمی دانشگاهی از سال تحصیلی ۹۵ خبر داد.


منتظر خاطرنشان کرد: انتخاب استادان سرآمد به دو صورت ملی و منطقه‌ای انجام می‌شود و در سطح منطقه‌ای، مجموع چند استان همپهنه به عنوان یک منطقه‌ در نظر گرفته می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه‌ شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیات‌علمی دانشگاهی جایگزین جایزه علامه طباطبایی نیست، گفت: جایزه علامه طباطبایی ویژه استادانی است که در زمره «استادان شامخ» شناخته شوند. در این بخش، بنیاد ملی نخبگان تمام فعالیت‌های اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها را در دوره‌ای از زمان در همه حوزه‌های فعالیت علمی اعم از پژوهش، آموزش، فناوری، نوآوری، مدیریت، فرهنگ و خدمت‌رسانی مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌دهد و در نهایت در مراسمی با اعطای جایزه علامه طباطبایی از برگزیدگان این بخش تجلیل می‌کند.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه هدف جایزه علامه طباطبایی تکریم و الگوسازی از نخبگان علمی کشور است، تصریح کرد: این جایزه هر ساله به همت بنیاد ملی نخبگان طی مراسمی به برگزیدگان اعطا می‌شود.

تفکیک مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله و سه کلاسه

مدارس ابتدایی به دو دوره تفکیک شوند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان نوسازی باید به سمت مجتمع‌سازی آموزشی حرکت کند، گفت: سازمان نوسازی باید تا جایی که می‌تواند مدارس ابتدایی را به دو دوره سه ساله تبدیل کند و مدارس جدید را سه کلاسه بسازد.


 مهدی نویدادهم در گردهمایی مدیران ستادی و اجرایی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، با بیان اینکه اگر تربیت را اصل قرار دهیم، اصول دیگر هم از آن مستخرج می‌شود، گفت: به عنوان مثال آموزش در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد اما تربیت یعنی تغییر باورها و رفتارهای یک جامعه در دراز مدت محقق می‌شود و کار بسیار پیچیده‌ای است.


وی با بیان اینکه در مجتمع‌های آموزشی تئوری تربیتی حاکم است که براساس آن دانش‌آموز از اول ابتدایی تا پایان دوازدهم را در یک مدرسه می‌گذراند، گفت: متاسفانه در سیستم فعلی وقتی یک دانش‌آموز هرچند سال یک بار مدرسه خود را عوض می‌کند، شرایطی پیش می‌آید که حتی مدیر مدرسه نام بسیاری از دانش‌آموزان را نمی‌داند چه برسد به آنکه بخواهد روی اصول تربیتی کار کند.


نویدادهم با بیان اینکه نوسازی مدرسه باید به سمت مجتمع‌سازی برود و آن را جزو اولویت‌های جدی‌اش قرار دهد، گفت: مدارس غیردولتی این تجربه موفق را دارند و معمولا به اهداف تربیتی‌شان می‌رسند.


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدارس ابتدایی 6 پایه‌ای هستند، ادامه داد: تفکیک کردن مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله که مصوب بود، در برخی مدارس کشور اتفاق افتاده است تا جایی که مقدور است، مدارس شش کلاسه را به دو دوره سه کلاسه تبدیل کنید و در پروژه‌های جدید مدرسه را سه پایه‌ای بسازید. تحقیقات نشان می‌دهد هرجا دو دوره ابتدایی با یکدیگر در یک مدرسه قرار گرفته‌اند آسیب‌های جدی به وجود آمده که باید جلوی آن را گرفت. کمک کنید تا مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله تبدیل شود.


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه مدرسه باید کانون تربیتی محلات باشد، گفت: باید فضا به لحاظ معماری، رنگ، تجهیزات و… برای دانش‌آموزان جذاب باشد زیرا دانش‌آموز قبل از روبه‌رو شدن با معلم فضای مدرسه را می‌بیند و اگر این فضای فیزیکی جذاب باشد، تاثیر خوبی روی دانش‌آموز خواهد گذاشت.


نویدادهم با بیان اینکه ماموریت آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه تربیت دانش‌آموزان متناسب با اقتضائات ایرانی اسلامی است، گفت: ما جزو 11 کشور هستیم که چند فرهنگی هستیم و این بزرگترین ظرفیت برای رشد، تعالی و تکامل است. اینکه تجلی تفاوت‌های فرهنگی بومی و ملی در آماده‌سازی فضاهای آموزشی باید چگونه باشد، منوط به طراحی‌های مدیران نوسازی است و معماری متناسب با فرهنگ بومی در حفظ هویت‌های ملی ضروری است. این رویکرد فرهنگی و تربیتی را که کمتر در نوسازی مورد توجه قرار گرفته است را تا جایی که می‌توانیم در ساخت پروژه‌های آموزشی لحاظ کنیم.

اعلام میزان وام دانشجویان علوم پزشکی سال تحصیلی 94-95

میزان وام ضروری دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی 94-95 اعلام شد


میزان دقیق وام شهریه سال تحصیلی 94-95


میزان وام ضروری دانشجویان علوم پزشکی برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ اعلام شد.


صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ میزان وام ضروری برای دانشجویانی که با مشکل مالی روبه رو می شوند را اعلام کرد.

وام های ضروری پس از گذشت یک سال از شروع تحصیل و یک نوبت به دانشجویان پرداخت می شود.


میزان وام ضروری برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (۱۵۰ هزار تومان) است. 


میزان این وام برای دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته سه میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) و برای دانشجویان مقاطع دکتری حرفه ای این میزان ۶ میلیون ریال (۶۰۰ هزار تومان) است.


دستیاران تخصصی و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) نیز می توانند یک نوبت در سال مبلغ ۶ میلیون ریال (۶۰۰ هزار تومان) وام ضروری دریافت کنند.

تعداد شرکت کنندگان آزمون دکتری 95/ ویرایش اطلاعات تا 19 دی

ثبت‌نام 117 هزار نفر در آزمون دکتری 95/ ویرایش اطلاعات تا 19 دی


مشاور عالی سازمان سنجش با بیان “تا صبح امروز ۱۱۷هزار و ۸۱۷ نفر در آزمون دکترای ۹۵ ثبت‌نام کرده‌اند” از تمدیدفرصت ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات تا روز شنبه ۱۹ دی ماه خبر داد.


حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ثبت‌نام 117 هزار و 817 نفر در آزمون دکترای 95 تا صبح امروز، اظهار داشت:‌ فرصت ثبت‌نام در این آزمون تا ساعت 24 روز شنبه 19 دی ماه تمدید شده است و افرادی که تاکنون برای ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند، تا این تاریخ فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.


وی افزود:‌ آن دسته از داوطلبانی که در آزمون دکترای سال 95 ثبت‌نام کرده‌اند نیز تا روز شنبه 19 دی برای ویرایش اطلاعات ثبت شده خود فرصت دارند.


طبق گفته‌های مشاور عالی سازمان سنجش، آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال 95 روز جمعه 14 اسفندماه در یک نوبت برگزار و کارت ورود به جلسه از روز 11 اسفند در سایت سازمان سنجش توزیع می‌شود. پس از برگزاری آزمون، کارنامه سنجش علمی شامل نمرات خام، تراز، نمره کل در هفته سوم فروردین ماه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد.