وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی
وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی

پاسخنامه امتحان نهایی حسابان سوم دبیرستان 12 شهریور94 - 95 رشته ریاضی

دانلود تمام سوالات و پاسخنامه تشریحی امتحان نهایی سوم دبیرستان شهریور94


دانلود تمام سوالات و پاسخنامه تشریحی امتحان نهایی پیش دانشگاهی شهریور94


پاسخنامه حسابان سوم دبیرستان نهایی 12 شهریور 94
پاسخنامه حسابان نهایی 12 شهریور 94
کلید حسابان سوم دبیرستان نهایی 12 شهریور94
پاسخ نامه حسابان سوم دبیرستان نهایی 12 شهریور94
پاسخنامه امتحان حسابان سوم دبیرستان نهایی 12 شهریور94
جواب سوالات امتحان نهایی حسابان 12 شهریور 94
پاسخنامه حسابان رشته ریاضی 12 شهریور 94
پاسخنامه حسابان سوم دبیرستان نهایی 12 شهریور 94


ساعت 11:30 منتشر شد


دانلود پاسخنامه امتحان نهایی حسابان سوم دبیرستان 12 شهریور 94 ریاضی


دانلود پاسخنامه امتحان نهایی زیست شناسی2سوم دبیرستان 12شهریور94 تجربی


دانلود پاسخنامه امتحان نهایی جغرافیا 2 سوم دبیرستان 12 شهریور 94 انسانی


توضیحات: پاسخنامه امتحان نهایی حسابان سوم دبیرستان 12 شهریور94


پاسخنامه امتحان نهایی حسابان سوم دبیرستان 12 شهریور 94


دانلود پاسخنامه امتحان نهایی حسابان سوم دبیرستان 12 شهریور 94 ریاضی


دانلود پاسخنامه امتحان نهایی زیست شناسی2سوم دبیرستان 12شهریور94 تجربی


دانلود پاسخنامه امتحان نهایی جغرافیا 2 سوم دبیرستان 12 شهریور 94 انسانی


توضیحات: پاسخنامه امتحان نهایی حسابان سوم دبیرستان 12 شهریور94



واژه «غیرانتفاعی» از نام دانشگاهها حذف شد


واژه «غیرانتفاعی» از نام دانشگاهها حذف شد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حذف واژه "غیرانتفاعی" از عنوان موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی خبر داد.


حذف واژه "غیرانتفاعی" از عنوان دانشگاه‌ها در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.


وی افزود: این قانون از ماه آینده اجرا می شود و پس از اجرای آن همه موسساتی که قبلا تحت عنوان غیردولتی و غیرانتفاعی فعالیت می‌کردند، تنها با عنوان غیردولتی به فعالیت خود ادامه می دهند.


معاون وزیر علوم تاکید کرد: این امر راه را برای ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی هموارتر می کند.


دکتر شریعتی در پایان با اشاره به همکاری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد، اظهار کرد: بحث حذف واژه غیر انتفاعی مدت زیادی مطرح بود که در نهایت با همکاری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد، به همین دلیل باید از همکاری و همراهی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قدر دانی و تشکر کرد.


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com


روشهای خلاصه برداری و خلاصه نویسی همه دروس کنکور 95 - 96

خلاصه نویسی برای کنکور 95-96 | روش های خلاصه نویسی کنکور 95-96 | خلاصه نویسی دروس کنکور 95-96 |
روش های خلاصه برداری برای تمام دروس کنکور

در این نوشته ابتدا کلیات روش خلاصه نویسی دروس کنکور اشاره می شود و در بخش بعدی به صورت مفصل روش خلاصه نویسی و نکته برداری هر کدام از دروس توضیح داده می شود.

کلیات روش خلاصه نویسی دروس کنکور برای تمام رشته ها


خلاصه‌نویسی درس‌های محاسباتی و قاعده‌‌دار


الف- درس‌های شاخه‌ی ریاضیات (آمار، ریاضیات جدید، جبر و احتمال، ریاضیات گسسته، حسابان، ریاضیات، حساب دیفرانسیل، هندسه و هندسه‌ی تحلیلی،...) فیزیک، شیمی، منطق، گرامر انگلیسی، قواعد عربی، دستور زبان فارسی، آیین نگارش، اقتصاد، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه در این گروه جای می‌گیرند.


ب- خلاصه‌ی این درس‌ها از طریق یادداشت فرمول‌ها و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقه‌بندی دقیق اجزای هر مبحث تهیه می‌شود.


برای هر مورد دست‌کم دو نمونه به عنوان مثال ثبت می‌شود. ضمناً چون اغلب قواعد، گاهی به وسیله‌ی موارد استثنایی و تبصره‌ها نقض می‌شود، نکات خلاف قاعده نیز باید یاداشت و آموخته شوند. درواقع اهمیت استثناها از قواعد خیلی بیش‌تر است و عموماً سؤالات مهم و اساسی در امتحانات و کنکور دانشگاه‌ها از بین این نکته‌هاست.


خلاصه‌نویسی درس‌های تشریحی و گسترده (حفظ‌ کردنی)


الف- درس‌هایی از قبیل دین و زندگی، معارف، تاریخ، تاریخ‌شناسی، جغرافیا (در همه‌ی گرایش‌ها) تاریخ ادبیات، جامعه‌شناسی، مطالعات اجتماعی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی گیاهی و جانوری، زمین‌شناسی، ادبیات (بخش‌های مربوط به قالب‌ها و شیوه‌های نویسندگی)، زبان‌شناسی و شیمی (بخش‌های تعریفی و تشریحی) جزء این گروه هستند .


ب- باید کل هر فصل یا گفتار را با دقت بخوانید و مطالب اساسی و مهم را به شکلی برجسته مشخص سازید (به وسیله‌ی ماژیک‌های فسفری). سپس نکات مشخص‌شده را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. درواقع اگر بتوانید هر ده صفحه مطلب را تقریباً در یک صفحه خلاصه کنید به هدف خود رسیده‌اید.


ج- بهترین زمان برای مطالعه، یادگیری و خلاصه‌برداری درس‌های این گروه، شب از ساعت ۹ تا ۱۲ است؛ زیرا ذهن و مغز شما در این ساعات، آمادگی حفظ و تجزیه و تحلیل درس‌های حفظی را دارد و حتی در خواب هم این مطالب، به طور ناخودآگاه، مرور می‌شوند. هرگز مطالعه‌ی این درس‌ها را به صبح زود یا عصر موکول نکنید؛ چون انرژی مغز تلف می‌شود و بازدهی مناسب ندارد.


د- در روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح هم می‌توانید به این درس‌ها بپردازید. بعد از مطالعه‌ی مباحث این گروه استراحت و خواب به اندازه‌ی مناسب ضروری است.


نحوه‌ی خلاصه‌نویسی و استفاده از خلاصه‌ی درس ادبیات و زبان فارسی


این درس چند قسمت مختلف دارد که نحوه‌ی مطالعه و در نتیجه نحوه‌ی خلاصه‌برداری آن‌ها نیز با هم تفاوت می‌کند. اولا لازم است بگویم من فقط می‌توانم یک سری کلیات در مورد نحوه‌ی خلاصه‌نویسی بگویم و یک نمونه خلاصه‌ی خودم را به شما نشان دهم؛ ولی شما باید حتما خودتان برای خودتان خلاصه بنویسید؛ چون خلاصه‌ی هر کس تقریبا فقط به درد خودش می‌خورد؛ اما ابتدا یک سری کلیات در مورد خلاصه‌ی ادبیات وجود دارد که به شما می‌گویم.


الف) خلاصه‌ی در درس ادبیات از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شد:


1) معنی لغت‌ها: همان‌طور که در نحوه‌ی مطالعه‌ی ادبیات هم گفتم، وقتی کتاب را می‌خوانید زیر لغت‌های مهم خط بکشید، معنی آن‌ها را یاد بگیرید و حتما آن‌ها را مشخص کنید. حالا برای خلاصه‌برداری از بین لغت‌هایی که خط کشیدید، آن‌هایی که مهم‌ترند (شاید همه‌شان) را در خلاصه‌ی خود بیاورید و لغت به هم‌راه معنی را وارد کنید. از انتهای کتاب نیز حتما استفاده کنید، چون معنایی که در انتهای کتاب نوشته شده خیلی مهم است. حتی اگر برای یک کلمه چند معنی در انتهای کتاب ذکر شده، همه را در خلاصه‌ی خود بیاورید. هم‌چنین در خلاصه‌ی خود به‌طور درس به‌درس پیش بروید و درس‌ها را مشخص کنید تا طبقه‌بندی به‌تری شکل بگیرد و برای مطالعه‌ی قسمت به‌قسمت و آزمون‌های مختلف راحت‌تر باشد.


2) املای لغت‌ها: برای این قسمت نیز از لغت‌هایی که در کتاب زیرشان خط کشیده‌اید، استفاده کنید و همه را کنار هم بیاورید و اگر لازم می‌بینید جمله‌ای که آن لغت در آن آمده را هم می‌توانید بیاورید.


3) تاریخ ادبیات: من برای خلاصه‌نویسی تاریخ ادبیات از یک جدول چهار ستونه استفاده می‌کردم که می‌توانید نمونه‌ی آن را در انتهای این مقاله ببینید. 4 ستون شامل نام نویسنده یا شاعر، آثار، قرن و توضیحات. بدین ترتیب کاملا برایم طبقه‌بندی می‌شد و بسیار آن را مرور می‌کردم. در قسمت توضیحات مثلا مواردی مثل شاعر ادبیات پای‌داری یا حماسی یا … و یا ویژگی‌های کلی نویسنده یا آثار آن را بیان کنید. سعی کنید حتما از رنگ‌های مختلف استفاده کنید؛ مثلا یکی در میان آبی و نارنجی بنویسید چون باعث می‌شود تصویر به‌تری از آن‌ها در ذهن شما شکل بگیرد. (از اعلام و نکته‌های آن حتماً حتماً برای تکمیل خلاصه استفاده کنید.)


4) درآمدها و ابتدای فصل‌ها: هر کتاب ادبیات چند فصل دارد که ابتدای اکثر فصل‌ها، نکته‌هایی در مورد گونه‌های مختلف ادبیات (غنایی، حماسی و …) یا موارد دیگر وجود دارد که در برخی از آن‌ها نکته‌های نسبتاً مهمی وجود دارد. قسمت چهارم خلاصه‌ی ادبیات شما می‌تواند شامل طبقه‌بندی فصل به‌فصل این نکته‌ها باشد به‌نحوی که به‌طور منظم آن‌ها را یاد بگیرید. سعی کنید برای نوشتن خلاصه‌ی این قسمت، نکته‌های مهم و کلیدی را به‌صورت فهرست‌وار بنویسید به‌نحوی که با مطالعه‌ی آن بتوانید خودتان در ذهنتان جمله‌بندی کتاب را تکرار کنید. زیاده‌نویسی نکنید و فقط به نکته‌های مهم اکتفا کنید.


5) بیاموزیم و نکته‌های متفرقه: آخرین قسمت خلاصه‌های ادبیات من شامل نکته‌های بیاموزیم و نکته‌های دیگر لابه‌لای کتاب بود. در این قسمت سعی می‌کردم علاوه بر دسته‌بندی و خلاصه‌برداری از نکته‌های بیاموزیم‌ها، نکته‌های متفرقه‌ای را که در خودآزمایی‌ها یا برخی از قسمت‌های متن کتاب یا در تست‌ها و آزمون‌های مختلف به آن برمی‌خوردم را وارد کنم و بدین ترتیب چکیده‌ی تمام نکته‌های کتاب را در خلاصه‌ی خود داشتم.


از نظر من این 5 قسمت برای خلاصه‌ی ادبیات کفایت می‌کند. فقط می‌ماند بخش‌های آرایه‌ی ادبی، قرابت معنایی و زبان فارسی که شیوه‌ی مطالعه‌ی آن‌ها را در مقاله‌ای دیگر به شما گفته‌ام و چندان نیازی به خلاصه‌برداری ندارند. هر چند می‌توانید نکته‌های پراهمیت آن‌ها را در خلاصه‌ی خود بنویسید تا هرچند وقت یک‌بار بتوانید آن‌ها را مرور کنید.


ب) نحوه‌ی استفاده از خلاصه‌ی درس ادبیات.


نحوه و زمان استفاده از خلاصه‌ی ادبیات و به‌طور کلی خلاصه‌ی کلیه‌ی درس‌ها نیز بسیار پراهمیت است. بعد از آن که خلاصه‌نویسی شما در درس ادبیات به پایان رسید و مثلا چند درس را خواندید و به‌طریقی که گفتم خلاصه کردید و کمی تست زدید، نوبت به مرحله‌ی بعد می‌رسد (مرحله‌ای که موجب تثبیت آموخته‌ها می‌شود و باعث می‌شود دیرتر مطالب را فراموش کنید). باید بعد از گذشت حدود یک هفته، بار دیگر خلاصه‌ی خود را مطالعه کنید و اگر نیازی دیدید آن‌ را تکمیل نمایید و بعد از آن اگر خواستید می‌توانید برای افزایش تسلط، تعدادی تست بزنید. هر بار که خلاصه‌ی ادبیات را می‌خوانید، دور نکته‌های مهم‌تر و آن‌هایی که زودتر فراموش شده‌اند خط بکشید و هر بار با رنگ متفاوتی این کار را انجام دهید تا برای‌تان کاملا مشخص شود. بدین‌ترتیب مثلا لغت‌های مهم را هر بار خلاصه و خلاصه‌تر کرده‌اید و می‌توانید در زمان‌هایی که وقت کم‌تری دارید فقط آن‌هایی که دورشان خط کشیده‌اید را بخوانید و در غیر این صورت همه را مطالعه کنید.


پس توجه کنید که:


1) قبل از شروع خلاصه‌نویسی همان‌طور که در روش مطالعه‌ی ادبیات گفتم حتماً تمام موارد را در کتاب خود مشخص کرده و نکته‌برداری کنید.


2) خلاصه‌ی درس ادبیات را در 5 مبحث ذکر شده در بالا انجام دهید و مطمئن باشید بسیار به دردتان خواهد خورد.


3) پس از تکمیل خلاصه، تست‌زنی و وقفه‌ی یک‌هفته‌ای بار دیگر خلاصه‌تان را مرور کنید.


4) هر بار که خلاصه را می‌خوانید نکته‌های مهم‌تر را با رنگ‌های متفاوت مشخص کنید.


خلاصه‌نویسی عربی


الف) نوشتن خلاصه


در مرحله‌ی اول مطالعه‌ی عربی می‌بایست قواعد را بخوانید و خلاصه‌ کنید و بعد از آن نکته‌های تست‌هایی که می‌زنید را به آن اضافه کنید. من برای خلاصه‌نویسی عربی چند قسمت را به شما توصیه می‌کنم:


1) اولین قسمت از خلاصه‌ی عربی، مبحث ترجمه می‌باشد. برای نوشن خلاصه‌ی این قسمت می‌توانید برخی لغت‌های سخت که خیلی فراموش می‌کنید را در یک صفحه بنویسید. همچین معنا و زمان برخی از فعل‌ها نیز مهم است مثلاً


«کَانَ یَکْتُبُ -> می‌نوشت -> ماضی استمراری».


2) قسمت دیگری از خلاصه‌ی عربی شما باید قواعد کلی و نکته‌های ریزی باشد که دانستن آن‌ها ضروری است مثلاً قواعدی مثل نحوه‌ی ساختن فعل امر، انواع اسم مشتق، انواع معرفه، اسم‌های غیرمنصرف و …. سعی کنید تمامی این‌ها را به‌صورت شماره‌وار و به‌صورت نموداری در خلاصه‌ی خود بیاورید. لازم نیست زیاد توضیح دهید. فقط به‌صورت تیتروار مثلاً انواع اسامی مشتق را بنویسید و توضیحات در ذهنتان باشد و با دیدن آن تیترها توضیح‌ها را به یاد آورید و در ذهن خود بگویید.


3) من در خلاصه‌ی خود، یک قسمت دیگر داشتم و آن هم «نکات» نام داشت. نکته‌های ریز مثلاً در حد یک خط که یا در جزوه می‌دیدم یا در تست‌ها به آن برمی‌خوردم را در این قسمت وارد می‌کردم. یعنی به هر نکته یک شماره می‌دادم و پشت سر هم می‌نوشتم طوری که مثلاً در هر خط یک نکته می‌نوشتم و حدودا 20 نکته در یک صفحه می‌نوشتم.


* اگر خلاصه‌ی شما این 3 قسمت را داشته باشد تقریبا کامل است. فقط می‌ماند این که چگونه این 3 قسمت را بنویسید.


* سعی کنید خلاصه‌وار بنویسید طوری که کوتاه باشد و هر بار سریع بتوانید تمام آن را مطالعه کنید. می‌توانید یک نمونه از خلاصه‌های من را (فقط به‌عنوان نمونه) در انتهای این مقاله مشاهده کنید.


ب) استفاده از خلاصه


من هر بار که می‌خواستم عربی را مرور کنم، ابتدا یک بار خلاصه‌ام را می‌خواندم. هر چند همه‌چیز را در خلاصه ننوشته بودم اما با نگاه کردن یک مطلب، توضیحات آن را نیز به خاطر می‌آوردم. اگر یادم رفته بود به جزوه نگاهی می‌انداختم تا یادم بیاید و اگر لازم می‌دیدم، قسمتی که فراموش کرده‌ام را به خلاصه می‌افزودم.


ابتدا آن قسمت از عربی را که قصد مرور دارید (به‌نحوی که در شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم)، مطالعه کنید و 2، 3 روز بعد از همان مبحث تست بزنید.در هفته‌های آخر نیز سعی کنید حتما هفته‌ای یک بار (مثلاً ابتدای هفته) کل خلاصه‌تان را بخوانید و در انتهای هفته، یک آزمون جامع عربی بدهید. سرعت خود را با زدن تست‌های مختلف و مرور بیش‌ترِ خلاصه‌ها افزایش دهید تا در روز کنکور خیالتان از عربی راحت باشد. مطمئن باشید می‌توانید.


خلاصه‌نویسی زبان انگلیسی


در مورد خلاصه‌نویسی زبان، مطلب خاصی برای گفتن ندارم. فقط حتماً مرحله‌های زیر را پیش از خلاصه‌نویسی رعایت کنید:


1) ابتدا باید یک بار کل درس را با دقت بخوانید و لغت‌ها و قواعد مهم را مشخص کنید.


2) پس از مشخص کردن لغت‌ها و قواعد و سپری شدن چند روز، کمی تست بزنید و دوباره سراغ متن کتاب بروید. این بار لغت‌ها را در قسمتی از خلاصه و قواعد را در قسمتی دیگر از خلاصه‌ی خود وارد کنید.


3) می‌توانید یک قسمت از خلاصه‌ی زبان انگلیسی را به نکته‌های متفرقه اختصاص دهید. مثلا نکته‌هایی که در متن درس‌ها به آن برمی‌خورید یا مثلا نکته‌های ترکیبی و …

4) وقتی خلاصه نوشتید، سعی کنید حداقل هفته‌ای 2 روز و روزی 45 دقیقه خلاصه‌ی زبان و به‌خصوص لغت‌ها را مرور کنید. آن قدر این کار را انجام دهید تا تقریبا تمام کلمه‌ها را با کاربردشان حفظ شوید.


5) در خلاصه‌ی خود، برای هر لغت سعی کنید حتما معنی‌های مختلف آن را بیاورید و حتی یک مثال نیز از هر کدام بزنید. سعی کنید اگر هم معنی یا متضادی نیز برای آن می‌شناسید یا در جایی دیدید حتما بنویسید تا دایره‌ی لغتتان گسترده‌تر شود.


خلاصه‌نویسی دیفرانسیل، ریاضی پایه و آمار


خیلی از بچه‌ها فکر می‌کنند نمی‌شود درس‌های ریاضی را خلاصه‌برداری کرد و برای همین این کار را نمی‌کنند. من هم در ابتدا تا حدی حرف آن‌ها را قبول داشتم اما اگر توضیحات من را گوش دهید شاید نظرتان عوض شود. همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی ریاضی به شما گفتم، ریاضی را باید فهمید و بعد از آن خلاصه نوشت. شما وقتی ریاضی رامی‌فهمید، دیگر کم‌تر امکان دارد آن را فراموش کنید. فقط لازم است برخی از فرمول‌ها و نکته‌های ریز که در تست‌ها به آن برمی‌خورید را در خلاصه‌ی خود یادداشت کنید. زیرا اگر خلاصه ننویسید، دفعه‌های بعد برای مرور یا مجبورید کل جزوه را ورق بزنید و یا اصلاً مرور نکنید! در صورتی که اگر خلاصه داشته باشید، فقط حدود 5 دقیقه آن را مرور می‌کنید و سپس به سراغ تست‌زنی می‌روید.


پس مراحل زیر را دنبال کنید:


1) اول از همه باید همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه گفتم، درس را خوبِ خوب یادگرفته باشید.


2) به تعداد لازم تست آموزشی بزنید تا یادگیری‌تان کامل شود و هم‌چنین با نحوه‌ی طرح تست نیز آشنا شوید.


3) بعد از گذشت چند روز، یک بار دیگر جزوه و کتاب را ورق بزنید و نکته‌های مهمی را که احساس می‌کنید با این که یادگرفته‌اید، امکان دارد فراموش کنید، در خلاصه وارد کنید. می‌توانید چند نمونه از تست‌ها و یا نکته‌های مهم آن‌ها را نیز در خلاصه‌ی خود وارد کنید.


4) به مرور زمان اگر در تست ها نکته‌ی جالبی دیدید به خلاصه‌ی خود اضافه کنید تا تکمیل‌تر شود.


اگر این مراحل را انجام دهید، یک خلاصه‌ی بسیار کامل خواهید داشت. البته شاید در درس آمار و ریاضی 2، بتوانید سریع‌تر این کارها را انجام دهید. مثلا من فرمول‌های آمار را در یک صفحه جا داده بودم و هر بار فقط آن را مرور می‌کردم و اگر لازم بود تعدادی تست می‌زدم. هم‌چنین با خلاصه‌نویسی فرمول‌های مثلثات و تصاعد نیز، کلی در وقت صرفه‌جویی خواهید کرد!


اما در درس دیفرانسیل و یا ریاضیِ تجربی مسأله‌ی یادگیری بسیار مهم است. وقتی کاملا یادگرفتید، برخی از نکته‌های مهم را در خلاصه‌ی خود بیاورید و هر بار پس از مطالعه‌ی دیفرانسیل و یا ریاضیِ تجربی تست بزنید. تست‌زنی خیلی اهمیت دارد و می‌توانید از تست‌ها نیز نکته‌هایی را به خلاصه‌ها اضافه کنید. اگر احساس می‌کنید بعد از مرور خلاصه، خوب تست‌ها را پاسخ نداده‌اید، می‌توانید بار دیگر جزوه را بخوانید؛ اما بدانید اگر خوب در ابتدا درس را یاد گرفته باشید و خوب خلاصه کرده باشید، خیلی کم پیش خواهد آمد که به این مشکل برخورد کنید و نتوانید به‌خوبی تست‌ها را پاسخ دهید. پس یادگیری اولیه و خلاصه‌نویسی را بسیار جدی بگیرید.

 
خلاصه‌نویسی گسسته و جبر و احتمال


شاید خلاصه‌نویسی گسسته به اهمیت هندسه‌ی تحلیلی نباشد اما اگر مطالب را به‌خوبی بار اول یاد بگیرید و بار دوم شروع به خلاصه‌نویسی از نکته‌های مهم کنید، مقدار بسیار زیادی در وقت صرفه‌جویی کرده‌اید و مرتبه‌های بعد با نگاه کوتاهی به خلاصه‌ها و مقداری تست مروری، کل مطالب گسسته و جبر و احتمال را یادآوری می‌کنید. زیاد مته به خشخاش نگذارید و طوری خلاصه بنویسید که بتوانید آن را سریع مرور کنید. از ذکر جزئیات و اثبات‌ها و فرمول‌های بدیهی خودداری کنید. بدین ترتیب مثلاً برای من، هر فصل گسسته حدود 1 ورق شد که یعنی در مجموع کل گسسته حدودا 4 ورق شده و در اواخر سال هر بار در حدود کم‌تر از نیم ساعت کل آن را مرور می‌کردم و بعد از یکی دو روز تست می‌زدم و هیچ مشکلی هم نداشتم. در صورتی که اگر خلاصه نداشتم شاید همین نیم ساعت به 2 ساعت تبدیل می‌شد.


تقریباً بخش‌های مختلف گسسته و جبر و احتمال شیوه‌ی مطالعه و خلاصه‌ی یک‌سانی دارند فقط با این تفاوت که برخی بخش‌ها نکته‌های حفظی بیش‌تری دارد و برخی بخش‌ها بیش‌تر نیاز به یادگیری و تست‌زنی دارد.


* خلاصه‌تان لازم نیست کاملِ کامل باشد؛ بلکه طوری باشد که با خواندن آن بتوانید اکثر مطالب مهم را یادآوری کنید و به مقدار زیادی از تست‌‌ها پاسخ دهید. اگر خوب درس را یاد گرفته باشید و همین گونه هم خلاصه‌نویسی کرده باشید، مطمئنا در زمینه‌ی تست‌های گسسته هیچ مشکلی نخواهید داشت. اگر مشکل دارید، بدانید حداقل یکی از این 2 کار را به خوبی انجام نداده‌اید، هنوز هم دیر نشده است، وقت دارید؛ پس بار دیگر تلاش کنید.


خلاصه‌نویسی هندسه‌ی پایه و هندسه‌ی تحلیلی


الف) هندسه‌ی پایه


همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه نیز گفتم، خلاصه‌ی هندسه‌ی پایه چندان موضوع خاص و سختی نیست. فقط کمی فرمول‌ها و نکته‌های مهم را که فکر می‌کنید فراموش می‌کنید بنویسید. قسمت مهم‌تر هندسه‌ی پایه یادگیری و حل سؤال‌های مختلف می‌باشد؛ یعنی تا می‌توانید سوال حل کنید. قبل از هر بار مرور و تست‌زنی می‌توانید یک دور خلاصه‌تان را نگاه کنید.


ب) هندسه‌ی تحلیلی


همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی هندسه‌ی تحلیلی نیز به شما گفتم خلاصه‌ی هندسه‌ی تحلیلی خیلی خیلی مهم است. چون این درس فرّار است و زود از خاطر می‌رود. نوشتن یک خلاصه‌ی خوب و استفاده‌ی به موقع از آن به صرفه‌جویی در وقت و یادگیری به‌تر کمک فراوانی می‌کند. بعد از 2، 3 بار مطالعه‌ی جزوه و کتاب و حل تمرین‌ها، شروع به خلاصه‌نویسی کنید. فقط کافی است مطالب مهم و نکته‌های فرار را بنویسید و طبقه‌بندی کنید. مثلا در فصل خط و صفحه،‌ فرمول‌های فاصله‌ی نقطه از صفحه، نقطه از خط، دو خط موازی، دو خط متنافر و … را به‌صورت لیست‌وار و شماره‌وار بنویسید. البته لازمه‌ی این خلاصه‌نویسی این است که بار اول کامل یاد گرفته باشید و سپس خلاصه‌ای از نکته‌هایی را که یاد گرفتید و فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید را بنویسید. برای نمونه یکی از خلاصه‌های هندسه‌ی تحلیلی خودم را در انتهای این مقاله آورده‌ام.


به‌طور کلی توجه کنید که:


1) یادگیری اولیه در درس هندسه‌ی تحلیلی خیلی مهم است.


2) پس از یادگیری اولیه، نکته‌های مهم و فرمول‌های حفظی را به صورت لیست بنویسید.


3) خلاصه‌ی شما نباید مفصل باشد؛ بلکه فقط نکته‌ها را ذکر کنید و جزئیات باید در ذهن شما باشد.


4) می‌توانید چند نمونه سوال را نیز در انتهای خلاصه‌ی خود بیاورید تا هر بار که خلاصه را می‌خوانید ایده‌ی آن سوالات نیز مرور شود.


5) هر بار که خواستید مرور کنید ابتدا یک نگاه به خلاصه‌تان بیندازید و سعی کنید مطالب را یادآوری کنید. اگر مدت زیادی از مرور قبلی گذشته و احساس می‌کنید یادتان نمی‌آید، به جزوه بازگردید. در غیر این صورت پس از 2، 3 روز سراغ تست‌زنی بروید.


6) خلاصه‌نویسی در هندسه‌ی تحلیلی را خیلی جدی بگیرید (البته به شیوه‌ی درست)، چون به من که خیلی خیلی کمک کرد. مطمئنم به شما هم کمک خواهد کرد.


خلاصه‌نویسی فیزیک


وقتی درس فیزیک را خواندید و تمرین‌ها را حل کردید، شروع به نوشتن فرمول‌ها و نکته‌های مهم در خلاصه‌ی خود بکنید. لازم نیست جزئیات را بنویسید؛ بلکه فقط فرمول‌های کلی را بنویسید و طوری بنویسید که با دیدن آن فرمول در خلاصه، بتوانید جزئیات آن مثلا واحدها و کاربرد فرمول‌ها را یادآوری کنید.


من در خلاصه‌نویسی درس فیزیک،‌ تقریبا فقط فرمول‌ها را می‌نوشتم؛ چون خلاصه‌نویسی نهایی را وقتی آغاز می‌کردم که درس را کامل فهمیده بودم و مسئله‌های زیادی را از آن حل کرده بودم. پس فقط فرمول‌هایی را می‌نوشتم که احساس می‌کردم ممکن است فراموش کنم. شیوه‌ی استفاده از خلاصه‌نویسی فیزیک هم نسبتا مهم است. همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی فیزیک هم گفتم، بعد از عید تقریبا فقط خلاصه‌های فیزیک را می‌خواندم. قبل از آن نیز هر بار نیاز به مرور می‌دیدم و احساس می‌کردم مطالب را فراموش کرده‌ام،‌ یک بار خلاصه و فرمول‌ها را می‌خواندم و بعد از آن سراغ تست‌زنی مروری می‌رفتم (به صورت مضربی). به شما هم توصیه می‌کنم برای مرورهای خود حتما از خلاصه‌ها استفاده کنید. مثلا 15 دقیقه خلاصه را مرور کنید و بعد از آن 1 ساعت تست بزنید. اگر دیدید خیلی ضعف دارید و مطالب را فراموش کرده‌اید، بدانید باید زودتر مرور می‌کردید؛ پس بار دیگر سراغ جزوه و کتاب بروید و سعی کنید مطالب را یادآوری کنید. البته اگر دوره‌های مروری خود را درست انتخاب کنید قطعا هیچ وقت احساس نمی‌کنید لازم است بار دیگر کتاب و جزوه را بخوانید و با یک مرور خلاصه و تست‌زنی به تسلط کامل خواهید رسید. پس خلاصه‌نویسی فیزیک را جدی بگیرید و بدانید به شما خیلی کمک خواهد کرد.


خلاصه‌نویسی شیمی


برای مطالعه‌ی شیمی تمام نکته‌های جزوه و کتا‌ب‌های کمک‌درسی را در کتاب خود وارد کنید و حتی نکته‌های کتاب را نیز در حاشیه‌ی کتاب خلاصه‌برداری کنید. الان می‌خواهم این موردها را توضیح دهم:


1) بار اولی که می‌خواهید یک فصل شیمی را بخوانید سعی کنید هم از کتاب، هم از جزوه و هم از کتاب کمک‌آموزشی بخوانید. نکته‌های جزوه و کتاب کمک‌‌آموزشی را بعد از این که کاملا یاد گرفتید، در کتاب درسی به‌طور خلاصه‌وار وارد کنید، طوری که دفعه‌ی بعد با دیدن آن نکته، مطلب‌های مربوط به جزوه یادتان بیاید. مختصر بنویسید و فقط به‌صورت نکته‌ای. البته اگر گاهی توضیح بیش‌تری نیاز دارد، بنویسید ولی سعی کنید مختصر باشد.


2) نکته‌های مهم خودِ کتاب درسی را هم در حاشیه‌های کتاب به‌صورت طبقه‌بندی شده بازنویسی کنید؛ مثلا در یک قسمت خالی صفحه می‌توانید چند نکته‌ی مرتبط از جاهای مختلف کتاب را کنار هم بنویسید تا درس را بهتر درک کنید.مثلا من یادم می‌آید در صفحه‌ی خالی بین فصل 4 و فصل 5 شیمی 2، تمام ترکیب‌های آلی را که احساس می‌کردم ممکن است با هم اشتباه کنم نوشته بودم؛ مثلا حتی فرمول آسپیرین، سالیسیلیک اسید و … را نیز به هم‌راه کاربردها و نکته‌های حاشیه‌ای نوشته بودم.


3) من برای شیمی 2 و شیمی پیش‌دانشگاهی، علاوه بر کاری که در مرحله‌های قبل گفتم، خلاصه‌نویسی هم کردم؛ یعنی در چند ورق نکته‌های مربوط به آن‌ها را به‌صورت طبقه‌بندی شده نوشتم که نمونه‌ای از آن در انتهای مقاله قرار دارد. البته آن‌قدر که نوشتن مطالب در کتاب درسی و مرور از روی کتاب درسی در اواخر سال به دردم خورد، خلاصه‌ها به دردم نخورد ولی آن‌ها نیز برای طبقه‌بندی به‌تر مطالب در ذهنم و برخی مرورهایی که برای آزمون‌ها می‌کردم، خیلی مفید بودند.


4) برای مطالعه‌ی شیمی و نکته‌برداری، همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه نیز گفتم به شکل‌ها و نمودارها توجه ویژه‌ای بکنید و یکی از دلیل‌هایی که برای مرور شیمی، خلاصه‌نویسی کافی نیست، همین شکل‌ها می‌باشد. هنگام نکته‌برداری در کتاب حتما شکل‌ها و توضیح‌های آن‌ها را طوری مشخص کنید که در مرورهای بعدی و مخصوصا مرورهای نزدیک کنکور، آن‌ها را از قلم نیندازید. البته برای طبقه‌بندی مطالب خلاصه‌ها خیلی به دردتان می‌خورد، هم خلاصه‌هایی که در ورق‌های جداگانه می‌نویسید و هم خلاصه‌هایی که در حاشیه‌ی کتاب درسی می‌نویسید.


* طوری نکته‌برداری کنید که وقتی بعدا خواستید مرور کنید، اگر زیاد وقت نداشتید بتوانید سریع فقط نکته‌هایی که خودتان مشخص کرده‌اید را بخوانید. از همین الان این کار را جدی بگیرید و قطعا فایده‌های آن را چند ماه بعد خواهید فهمید.


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com

مهلت ثبت نام کارشناسی حرفه ای دانشگاه علمی کاربردی 94 - 95

نتایج و مهلت ثبت نام کارشناسی حرفه ای علمی کاربردی 94-95 | زمان ثبت نام کارشناسی حرفه ای علمی کاربردی 94-95 |
۱۴ شهریور آخرین فرصت ثبت‌نام در دوره کارشناسی حرفه‌ای دانشگاه علمی کاربردی


مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به اینکه ثبت‌نام برای شرکت در پذیرش دوره مهندسنی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی تا روز ۱۴ شهریور ادامه دارد گفت:  تاکنون ۲۵ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.


زمان آغاز ثبت نام کارشناسی حرفه ای علمی کاربردی 94-95


 حسین توکلی اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در پذیرش دوره مهندسی فناوری ودوره کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته نظام آموزش مهارتی مهرماه 94 دانشگاه جامع علمی کاربردی از روز شنبه 7 شهریور 94 از طریق شبکه انیترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjaesh.org آغاز شد.


آخرین فرصت ثبت نام کارشناسی حرفه ای علمی کاربردی 94-95


وی افزود: فرصت ثبت‌نام در روز شنبه 14 شهریور به پایان می‌رسد. لذا داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در پذیرش دوره‌های مذکور حداکثر تا روز شنبه 14 شهریور به سایت سازمان سنجش مراجعه و پس از مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌های منتشر شده در صورت داشتن شرایط نسبت به تکمیل تقاضانامه اینترنتی ثبت‌نام اقدام کنند.


تعداد شرکت کنندگان آزمون کارشناسی حرفه ای علمی کاربردی 94-95


مشاور عالی سازمان سنجش گفت تا صبح امروز 25 هزار 974 نفر برای شرکت در پذیرش دوره‌های مذکور ثبت‌نام کرده‌اند.


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com


کتاب های درسی سال تحصیلی 94-95 آماده توزیع است

زمان توزیع کتاب های درسی 94-95 | توزیع کتابهای درسی 94-95 شروع شد | کتاب های درسی سال تحصیلی 94-95 |
کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید آماده توزیع است

زمان دقیق توزیع کتابهای درسی سال تحصیلی 94-95

وزیر آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۹۴-۹۵ از زیر چاپ خارج شده و آماده توزیع است.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، اظهار داشت: دبیرخانه‌ها قلب سازمان هستند و از ورودی و خروجی از طریق دبیرخانه‌ها پیگیری می‌شود.

وی افزود: دبیرخانه‌ها رکن اصلی بروکراسی محسوب می‌شوند و این بروکراسی به معنای حاکمیت دفاتر است و اگر دبیرخانه‌ها نباشند سوابق اداری از بین می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت این وزارتخانه در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: آموزش و پرورش مسئولیت 105 هزار مدرسه در سراسر کشور را برعهده دارد. حتی در نقاطی مدارس وجود دارند که هیچ دستگاه دولتی در آن مناطق نیست.

تعداد دانش آموزان و تیراژ کتابهای درسی سال تحصیلی 94-95

فانی ادامه داد: در آموزش و پرورش یک میلیون فرهنگی داریم و هر سال 130 میلیون جلد کتاب درسی چاپ و برای 13 میلیون دانش آموز ارسال می‌شود. کتاب‌های درسی سال تحصیلی 94-95 آماده توزیع است و کتاب‌های درسی سال تحصیلی 95-96 زیر چاپ است که بخشی از آنها از چاپ خارج شده است. چراکه برای چاپ کتاب‌های درسی یک سال تحصیلی نیاز به 14 ماه زمان داریم.

وی بیان کرد: آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی در دولت الکترونیک را در دستور کار قرار داده‌ایم. بحث فاوا در آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها تفاوت دارد چرا که در آموزش و پرورش غیر از وظیفه‌ای که برعهده همه دستگاه‌ها است آموزش دانش‌آموزان برای زندگی در دولت الکترونیک را برعهده داریم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: استفاده از کلاس‌های هوشمند و آماده‌سازی معلمان برای استفاده از حوزه الکترونیک از سایر وظایف آموزش و پرورش است.


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com


دفترچه ثبت نام کارشناسی حرفه ای دانشگاه علمی کاربردی 94 - 95 + زمان اعلام نتایج


ثبت نام 36 هزار و 818 داوطلب شرکت در رشته مهندسی فناوری

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش از ثبت نام تعداد 36 هزار و 818 نفر تا ساعت 8 امروز برای شرکت در دوره مهندسی فناوری و دوره کارشناسی حرفه ای (ناپیوسته) دانشگاه جامع علمی- کاربردی خبر داد.

مهلت ثبت نام کارشناسی حرفه ای دانشگاه علمی کاربردی 94-95

توکلی گفت: ثبت نام داوطلبان شرکت در دوره مهندسی فناوری و دوره کارشناسی حرفه ای (ناپیوسته) نظام آموزشی مهارتی مهرماه 1394 دانشگاه جامع علمی-کاربردی از روز شنبه هفتم شهریور ماه 94 از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده و تا روز شنبه 14 شهریورماه 94 ادامه خواهد داشت.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش گفت: اطلاعیه و دفترچه راهنمای ثبت نام از بعدازظهر روز شنبه گذشته ، بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده شده است.

توکلی اظهارداشت: داوطلبان به شرکت در این دوره ، ضرورت دارد به سایت یادشده مراجعه و پس از دریافت اطلاعیه منتشره و همچنین دفترچه راهنمای ثبت نام و مطالعه دقیق آن، در صورت واجد شرایط بودن نسبت به تکمیل تقاضانامه اینترنتی ثبت نام حداکثر تا روز شنبه 14 شهریورماه اقدام کنند.

منبع: http://libarshad1388.blogsky.com


نتایج آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی 94-95 اعلام شد

نتایج نهایی ارشد پزشکی 94-95 اعلام شد | نتایج نهایی ارشد پزشکی 94-95 وزارت بهداشت اعلام شد |
نتایج آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی 94-95 اعلام شد

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال 94-95 خبر داد.

تعداد شرکت کنندگان و افراد مجاز به انتخاب رشته ارشد پزشکی 94-95

دکتر محمد حسین پورکاظمی افزود: در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۴ در گروه پزشکی بیش از ۹۰ هزار ثبت نام کردند که پس از آزمون ۲۲ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

ظرفیت پذیرش و تعداد پذیرفته شدگان ارشد پزشکی 94-95

وی افزود: از میان ۲۲ هزار نفر که انتخاب رشته کردند، تعداد ۶ هزار و ۴۰۱ نفر در ۷۶ رشته کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی قبول شدند.

زمان ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد پزشکی 94-95

پورکاظمی اظهار داشت: پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی برای اطلاع از زمان ثبت نام باید به سایت دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کنند در صورتی که دانشگاه ها زمان خاصی را برای ثبت نام اعلام نکرده باشند پذیرفته شدگان می توانند از روز سه شنبه ۱۷ شهریورماه با مراجعه به دانشگاه ها نسبت به ثبت نام اقدام کنند.


زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی 94-95


آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال 94-95 در روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد برگزار شد.


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com


گفتگو با محمدرضا سلطانی رتبه 10 کنکور انسانی 94


گفتگو با محمدرضا سلطانی رتبه 10 کنکور انسانی 94

لینک دانلود گفتگو

مهمترین نکات این مصاحبه موارد زیر است

راه درازی که تنها با برنامه ریزی به مقصد می رسد،

روش درس خواندن عربی برای کنکور

روش درس خواندن ادبیات برای کنکور

روش درس خواندن زبان انگلیسی برای کنکور

روش خواندن قواعد و دستور زبان برای کنکور

روش خواندن آرایه های ادبی برای کنکور

روش خواندن قرابت معنایی برای کنکور

مشاوره درسی برای ادبیات و دین و زندگی برای کنکور


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com


کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد 94 - 95 امروز منتشر می شود

نمونه کارنامه نهایی ارشد 94-95 | کارنامه نهایی ارشد مکانیک برق 94 - 95 | کارنامه نهایی ارشد عمران 94-95 |

کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد 94-95 امروز منتشر می شود


منتشر شد


لینک کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد 94-95 - سازمان سنجش


حسین توکلی اظهار داشت: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده فهرست اسامی تعداد 159 هزار و 645 نفر پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد سال 1394 در روز دوشنبه 9 شهریورماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.


وی گفت: برای داوطلبان واجد شرایط گزینش این آزمون کارنامه ای حاوی اطلاعات لازم، رتبه دوم و آخرین رتبه پذیرفته شده در هریک از کدرشته های محل انتخابی در سهیمه مربوط تنظیم شده است.


زمان انتشار کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد 94-95


توکلی افزود: کارنامه داوطلبان واجد شرایط آزمون کارشناسی ارشد سال 94،  امروز پنجشنبه 12 شهریورماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.


فرصت اعتراض به نتایج و کارنامه کنکور کارشناسی ارشد 94-95


وی یادآور شد: با توجه به بررسی های انجام شده از صحت نتایج آزمون کارشناسی ارشد اطمینان حاصل شده است اما در هر صورت داوطلبان پس از دریافت کارنامه می توانند در صورت هر گونه سوالی از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در سایت سازمان تا 9 مهرماه اقدام کنند.


منبع: http://libarshad1388.blogsky.com