وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی
وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی

مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی

مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی

دکتر رحمت الله فتاحی - خبرنامه انجمن

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی چیست؟

مهارت ها و توانمندی های مورد انتظار

 
توانایی درک متون علمی خارجی (بویژه به زبان انگلیسی) به منظور آگاهی از تحولات مرتبط با حرفه و کسب دانش روز؛


 توانایی برقراری ارتباط میان – فردی با مراجعان حضوری و گروه های مختلف نیازمندان اطلاعات؛

توانایی شناخت انواع نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی قشرهای مختلف کاربران؛

توانایی مسئله یابی (شناسایی مسائل، مشکلات و چالش های مطرح) در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و انجام پژوهشهای کاربردی برای حل آن مسائل؛

توانایی شناسایی رفتارهای استنادی کاربران به منظور درک رفتارهای اطلاع یابی و نیز اثر بخشی انواع شیوه های تولید و مصرف علم؛

توانایی برنامه ریزی و ارائه ی انواع کارگاه های آموزش کاربران (سواد اطلاعاتی) برای توسعه مهارت های اطلاع یابی و ایجاد جامعه اطلاعاتی؛

توانایی مشاوره اطلاعاتی و پژوهشی با کاربران به منظور تسهیل، تسریع و بهبود فرآیند فعالیتهای پژوهشی؛

توانایی مدیریت یکپارچه اطلاعات در فرآیند فعالیتهای کتابخانه و یا مرکز اطلاع ­رسانی؛

توانایی تحلیل و ارزیابی انواع منابع اطلاعاتی در رشته های گوناگون و در هر شکلی؛

گزینش، فراهم آوری، سازماندهی، اشاعه، و ارزیابی اطلاعات؛

توانایی انتخاب و کاربرد بهینه انواع فناوری های نوین اطلاعاتی با توجه به نیازهای کاربران و شرایط اقتصادی؛

توانایی تحلیل هزینه – فایده در مورد فناوری های اطلاعاتی و نظام های اطلاعاتی؛

توانایی ایجاد ارزش افزوده در فرایند مدیریت اطلاعات؛

توانایی برنامه ریزی برای اشتراک منابع در چارچوب فعالیت های تعاونی و تشکیل ائتلاف های مشترک المنافع؛

توانایی سنجش عملکرد و خدمات اطلاعاتی؛

توانایی تحلیل ساختاری و مفهومی انواع پایگاه اطلاعاتی با هدف طراحی یا باز- طراحی آنها؛

توانایی طراحی و یا کمک به طراحی پایگاه های اطلاعاتی کاربر- مدار متناسب با نیازهای مراکز و سازمان ها؛

توانایی طراحی صفحات وب با رویکرد کاربرمدارانه به منظور دسترسی یکپارچه و آسان کاربران به اطلاعات؛

توانایی شناخت محیط شبکه ای و الکترونیکی، به ویژه تحولات اینترنت و وب؛

چارچوب های نظری به منزله ی زیربنای فکری

 اعتقاد به اصول و ارزش های حرفه ای؛

اعتقاد به ارزش افزوده اطلاعات و دانش؛
 
افزایش پویایی به جای واگرایی؛

افزایش خلاقیت به جای تکرار رویه های سنتی؛

برون گرایی و تعامل بیشتر به جای درون گرایی؛

راهبری محیط به جای دنباله روی؛

اشاعه و تحویل اطلاعات به جای ذخیره و انباشت؛

بهره گیری از فناوری های جدید به جای حفظ ابزارهای سنتی؛

تغییر معیارهای ارزیابی کتابخانه ها از کمیت مجموعه و تجهیزات به کیفیت خدمات؛

تغییر مقیاس های سنجش از جنبه های فیزیکی به اثربخشی خدمات؛

استفاده از دانش و ابزارهای نوین برای همخوان سازی حرفه؛

بهره گیری موثر از فناوری های جدید به جای مقاومت در برابر آن؛

آموزش های تخصصی و خودآموزی، به جای آموزش های سنتی؛