وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی
وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

وبلاگ شخصی محمد قاسمیان

بازاریابی همکاری در فروش | بورس اوراق بهادار | تحلیل بازارهای مالی

رتبه برتر کنکور 94 | چگونه فیزیک را 100 درصد زدم؟

چگونه فیزیک را 100 بزنیم، چگونه فیزیک بخوانیم

علی سیفی رتبه‌ی 56 ریاضی کنکور 94 : چگونه فیزیک را 100 درصد زدم


اولین و مهم‌ترین دلیل این‌که توانستم فیزیک را 100 درصد بزنم، این بود که المپیاد فیزیکی بودم و این خیلی به من کمک کرد . چون پیش‌زمینه‌ی المپیاد داشتم سعی می‌کردم مباحث را متوجه شوم و جلو بروم نه این‌که حفظ کنم.


پس اولین نکته این‌که مفهومی درس می‌خواندم و اگر مبحثی را دبیر تدریس می‌کرد یک مرور کلی روی مفاهیم آن می‌کردم و بعد آنقدر از آن مبحث تست می‌زدم که تست‌ها تمام شود و دستم بیاید که چه مدل سوالاتی در کنکور قرار است بیاید.


دلیل دیگر این بود که با توجه به این‌که مبحث موج اولین مبحثی است که خیلی برای دانش‌آموزان ملموس نیست و تجسمی از آن ندارند، مشاور ما تصمیم گرفتند خودشان تدریس کنند و پس از چندین جلسه از من خواستند یک جلسه را هم من تدریس کنم.


من به این دلیل که وظیفه‌ ای  بود که به عهده‌ی من گذاشته شده بود، خیلی تلاش کردم که این کار را به بهترین شکل انجام دهم و آن شب آن‌قدر دقیق خواندم که خیلی تاثیر داشت و حداقل این مبحث را مسلط‌ شدم.


وقتی بخواهید درس بدهید، باید تسلط خوبی از آن داشته باشید و من هم سعی کردم آنقدر تسلط خوبی داشته باشم که اگر کسی سوالی بپرسد بتوانم جواب دهم.


چگونه فیزیک را در کنکور 100 زدم !!!


مراحلی که باید برای 100 زدن فیزیک طی کنید


بعضی از کسانی که در کنکور تجربی و ریاضی شرکت می‌کنند به درس فیزیک کم‌توجه هستند. زدن درصد بالا در درس فیزیک در تراز کنکور تأثیر زیادی دارد.


1. قبل از هر چیز کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید و تمام مثال‌ها و تمرین‌های آن را حل کنید تا اولاً درک بنیادی از فیزیک پیدا کنید و ثانیاً برای سؤالاتی که مستقیماً از کتاب درسی طرح می‌شوند آماده باشید.


2. برای تست‌زنی در این درس روش درست این است که مثلاً 25 تست را انتخاب کنید و بدون محدودیت زمانی آن‌ها را حل کنید و در نهایت پس از حل تست‌ها در کنار تست‌هایی که نتوانسته‌اید به آن‌ها پاسخ دهید علامتی بگذارید و در کنار تست‌هایی که پاسخ اشتباه داده‌اید نیز علامت خاص خودتان را بنویسید و در کنار تست‌هایی که به صورت شانسی جواب درست داده‌اید بنویسید "شانسی" و در کنار تست‌های درست با راه‌حل منطقی چیزی ننویسید.


در مرحله‌ی بعدی تست‌های نوع اول مربوط به هر مبحثی را یک بار به طور کامل از روی کتاب درسی و درسنامه‌ی کتاب تستی بخوانید و برایش چند مثال حل کنید.


در تست‌های نوع دوم دلیل اشتباهات خود را بیابید (یادگیری ناقص، نخواندن درست صورت سؤال، بی‌دقتی در محاسبات یا...) و سعی کنید اشتباهات خود را برطرف کنید.


در تست‌های نوع سوم روش درست و منطقی را از پاسخ‌نامه‌ی تشریحی کتاب تست یاد بگیرید. بعد از حدود یک هفته دوباره همان تست‌ها را بزنید و مراحل فوق را دوباره تکرار کنید. مطمئناً سؤالات بی‌علامت خیلی بیش‌تر خواهند شد. در مرحله‌ی بعد از تست‌زنی، خلاصه‌برداری کنید؛ یعنی فرمول‌ها و مفاهیم مهم را با مثال یادداشت‌برداری کنید.


چند نکته مهم


1- فرمول‌ها را حفظ نکنید بلکه کاربرد آن‌ها را در مسئله یاد بگیرید.


2- سؤالات مختلف در حد کنکور حل کنید.


3- اولویت با تست سراسری است و اگر فرصت شد تست تألیفی بزنید.


4- برای یادگیری بهتر ابتدا تست‌های الگو را بزنید؛ مثلاً تست‌های الگوی آبی کانون.


5- 25 سؤال را هم حتماً از تست‌های الگو انتخاب کنید و در صورتی که کارتان ضعیف بود برای یادگیری بیش‌تر تست‌های تکراری بزنید.


6- در فیزیک محاسبات ذهنی انجام ندهید و حتماً تا آخرین مرحله، حل سؤال را بر روی کاغذ انجام بدهید.


7- از فیزیک نترسید و بدون پیش‌زمینه‌ی ذهنی منفی به آن بپردازید.